7 juli 2011

Melanzane alla parmigiana


Heel soms maak ik iets dat heel bekend is, maar wat ik toevallig nog nooit gegeten heb en bij het eten ervan baal ik vreselijk, omdat het zo lekker is en ik jaren van mijn leven zonder dat recept heb moeten doen. Dat vind ik dan echt zonde. Melanzane alla parmigiana zat al jaren achterin mijn hoofd, maar daar maakte het geen grote indruk. Nu wel, nu het vrij vaak gewoon op het aanrecht staat. Dus voor wie het nog niet kent: aarzel geen dag langer!

Het gerecht bestaat uit aubergines in laagjes opgebouwd met tomatensaus en Parmezaanse kaas. Venkel schijnt het er ook goed in te doen. Laatst verdeelde ik een lekkere vleestomaat als laatste laag erover en ook mozzarella is een bekende toevoeging, maar die maakte het weer een stuk vetter, terwijl je dit vrij mager kan houden als je de aubergine grilt met weinig olie.


En dan nog iets moois: het is koud minstens zo lekker als warm, dus als zomergerecht is het ook ideaal. Misschien nog wat brood of sla erbij?

Melanzane alla parmigiana
Recept voor 3 a 4 personen als hoofdgerecht met nog wat brood of sla erbij
 
gebaseerd op het recept van Jamie Oliver
1 ui, gesnipperd
2 tenen knoflook, gesnipperd
1 tl gedroogde oregano
2 blikken tomaatstukjes van 400 gram
zout en peper
een scheutje balsamicoazijn
2 grote of 3 kleine aubergines
olijfolie om in te bakken
10 tot 15 stengels verse basilicum, alleen de blaadjes
175 tot 200 gr geraspte parmezaan of grana padano
150 gr nog af te bakken stokbrood
nog eens 1 tl oregano
grote scheut goede olijfolie

ovenschaal van ongeveer 20x30 cm


Begin met de saus: fruit de ui met 1 theelepel oregano en knoflook in 2 a 3 eetlepels olie. Laat dit 10 minuten zachtjes bakken. Voeg dan de tomaatstukjes eraan toe en ook de azijn. Laat dit 20 tot 30 minuten zachtjes pruttelen. Voeg eventueel een klein beetje water toe als het te dik is geworden. Breng op smaak met zout en peper, maar bedenk dat er ook nog flink wat parmezaan bij gaat, dus wees niet te gul met het zout. Voeg nu ook de fijngesneden basilicum toe.

Ondertussen worden ook de aubergines bereid: snijd ze in plakken van 1 cm en gooi het stuk met het steeltje weg. Bak de plakken in een grillpan of een gewone koekenpan totdat ze aan beide kanten beginnen te bruinen. Gebruik niet teveel olie, want aubergines blijven alles opzuigen en met 1 eetlepel olie lukt het ook. Bak de aubergine steeds in een enkele laag en dus ook in meerdere keren, want dit past nooit in een pan.

Verwarm de oven op 190 graden (hetelucht is 20 graden lager). Vermaal ook het nog niet afgebakken stokbrood in de keukenmachine tot kruimels en vermeng dit met de andere theelepel oregano en een flinke scheut goede olijfolie. Zet dit apart.

Doe dan een schep van de saus op de bodem van de schaal en bedek dit met een enkele laag aubergine. Dek dit af met een flinke hand van de kaas. Herhaal deze stappen nog eens twee keer, zodat je laagjes opbouwt. Let op dat de laag saus zeer dun is, anders heb je straks niet genoeg. Het is eerder insmeren dan een laag, om eerlijk te zijn. Eindig met een laagje saus (dit keer wel wat dikker). Op dit moment kan er ook nog naar keuze een vleestomaat in plakken op worden gelegd, of een mozzarella in plakken, maar het hoeft niet. Dek dit af met de laag broodkruimels.

Bak het gerecht 40 minuten in de oven.

Oordeel van het smaakpanel: Kleine Chef wil niet eens proeven, terwijl ik denk dat hij dit wel lekker vind. Zus&Zo likken hun schaaltjes nog eens extra uit:




3 opmerkingen:

Marian zei

Mmm, lekker!! Ik ben gek op aubergines, dus dit kan alleen maar super zijn!
Leuk ook hoe je het beschrijft: 'en bij het eten ervan baal ik vreselijk, omdat het zo lekker is en ik jaren van mijn leven zonder dat recept heb moeten doen.'!
En erg leuk hoe het smaakpanel alles beoordeelt, ik heb je blog meteen bij mijn favorieten gezet!
Groetjes
Marian

Marsepein zei

Dank je!! :)

Lotte Hartveldt zei

Wat was dit lekker zeg, zowel warm als koud, Jip en Pepper smulden en waren hoogst verbaasd dat er aubergine in zat...
Groetjes, Lot