22 mei 2012

Kip in mosterdsaus


Enige tijd geleden stuurde onze vriend Peter een recept naar mij op, speciaal voor het blog, en dat wordt bijzonder gewaardeerd. Ik beloofde hem dat ik het absoluut eens zou maken, maar aangezien ik hier omringd zit met een gênant grote stapel knipsels, magazines, boeken en andere inspiratiebronnen, liet het even op zich wachten. Maar Peter, hier is het hoor…!

Het recept stond bij een artikel over Julia Child dat hij ooit zelf had uitgescheurd. Haar recept voor konijn in mosterdsaus is een ware klassieker, maar dat konijn ligt hier lastig. Aan mij ligt het niet, maar voor Meneer hoeft het niet perse. Prima, dan gebruiken we wel de geruststellend bekende kip. Wij aten het zelf bij gebakken aardappels met witlof, maar ik denk dat het ook wel bij wat pasta kan. Misschien kan je er zelfs wat kleine blokjes gebakken wortel bij smokkelen. En anders lekker met Vlaamse frieten en een Franse salade?

Kip in mosterdsaus
voor 3 a 4 personen

600 gr kipfilet, in blokken
bloem
olijfolie
125 ml droge, witte wijn
200 ml kippenbouillon
1 teen knoflook, fijngehakt
1 kleine tl tijm, of 4 takjes vers
125 ml crème fraiche (voor de Vlaamse lezers; dat is dus geen slagroom!)
2 el Dijon mosterd
2 el grove mosterd
peper en zout


Wentel de blokken kip in de bloem, zodat ze rondom bedekt zijn.  Bak de kip rondom bruin en gaar, maar probeer ze zo min mogelijk te draaien; gewoon eerst aan de ene kant bakken en dan omdraaien. Misschien moet je het in twee porties bakken, of in twee pannen. Haal de kip daarna uit de pan en houd apart.

Schenk de wijn en bouillon in de pan. Voeg de knoflook en tijm toe en laat dit tot ongeveer 100 ml inkoken. Voeg dan de crème fraiche toe en roer het glad. Meng er de twee mosterdsoorten ook door en breng op smaak met zout en peper. Voeg daarna de kip weer toe. Laat dit nog enkele minuten doorwarmen.

Oordeel van het smaakpanel: Kleine Chef ziet het wel zitten, Dochter Zus denkt er nog even over na, en dochter Zo verschiet vijf kleuren vanwege de mosterd.




13 opmerkingen:

Caroline Brouwer zei

Dit recept heb ik opgeslagen, maar ipv kipfilet ga ik uitgebeende kippendijen gebruiken, vind ik persoonlijk meer smaak aanzitten. Maar verder lijkt het mij heerlijk!
groetjes, Caroline

Martine zei

Dit lijkt me erg lekker, en ga ik zeker een keertje proberen. Bedankt!

Anoniem zei

dit ga ik zeker een keer proberen als de kinderen een keer niet mee eten

Anoniem zei

Dit recept heb ik gisteren gemaakt erg lekker, ik heb ontbeende kippendijen gebruikt dat is lekkerder kipfilet is erg droog. Het was smullen.

Anoniem zei

Leuke schrijfstijl heb je ook! :-)

Eerst Koken zei

Dank je! :D

Anoniem zei

Het is echt lekker met kippendijen heerlijk.

Eerst Koken zei

Dat geloof ik meteen, dat die kippendijen lekker waren! :)

Anoniem zei

Is dat werkelijk crème fraiche, die e op,lopen om taarten te versieren?

Anoniem zei

Ik bedoelde hierboven crème fraiche die we opkloppen!

Eerst Koken zei

Nee, dat is het niet! Ik vermoed dat je uit Belgie komt? Er heerst inderdaad heel veel verwarring over al die roombenamingen, vooral tussen Franse en Nederlandse namen. Creme Fraiche is in Nederland een dikke, zure room met 35% vet. In Belgie is dat denk ik gewone zure room, maar dan wel een vette soort. Bij ons is zure room juist weer iets van 18%, meen ik. Maar als je daarmee kookt, zal de room schiften.

Het is in ieder geval geen slagroom. Ik hoop dat je hiermee wat kunt? :)

Wilma zei

Lijkt me een heerlijk recept, ga het ook snel maken. Zou je dit goed in kunnen vriezen?

Eerst Koken zei

Dag Wilma, ik vermoed dat de saus niet mooi blijft als je het invriest en dat het schift als je het ontdooit.