6 mei 2012

Aardbeiensoep met gembermascarpone


Het werd weer eens hoog tijd dat ik met het Foodblog Event mee deed.  Caroline’s Blog host het Event deze maand met het thema aardbeien en ik heb een fantastisch dessert in de aanbieding. Ik maakte dit ooit voor een romantisch etentje waarbij twee vrienden gekoppeld moesten worden. Met de liefde werd het niets, maar dat kan onmogelijk aan het dessert hebben gelegen. Het is ook ideaal voor de zomer; licht, fris, maar ook weelderig door de mascarpone.

nb. via deze link kom je bij een tweede, slankere versie voor doordeweeks :) 

Aardbeiensoep met gembermascarpone
Bron: het recept komt uit een oude Libelle van enkele jaren geleden en omdat ik mij toentertijd nog niet bekommerde om bronvermeldingen en alles lukraak uit de bladen knipte, kan ik nu helaas geen exacte uitgave noemen.
Recept voor 4 (of 6) personen


Ik geef hieronder het originele recept weer, maar 250 gram mascarpone is, zeker voor romantische omstandigheden, een beetje overdadig voor vier personen. Het kan eigenlijk wel iets minder met die room. En terwijl ik dit schrijf eet ik het restje soep met een schep Griekse yoghurt en ik moet zeggen dat dat ook beslist geen straf is. Tegelijkertijd mag er met de gember wel wat worden uitgeschoten. Gebruik gerust iets meer gehakte gember en siroop.

750 gram aardbeien
75 gram witte basterdsuiker
150 ml droge, witte wijn
250 gram mascarpone
2 eetlepels gembersiroop (uit het potje van de bolletjes gember)
2 eetlepels ingemaakte bolletjes gember, fijn gehakt
muntblaadjes of citroenmelisse

Maak de aardbeien schoon en pureer ze met de wijn en suiker.

Roer de mascarpone los met de siroop en voeg de gehakte gember toe.

Schep de aardbeiensoep in een diep bord en maak met behulp van twee eetlepels mooie quenelles (ovale balletjes) van de room en leg deze midden in de soep. Versier met wat blaadjesmunt of citroenmelisse.






2 opmerkingen:

Caroline Brouwer zei

Bedankt voor je lekkere recept. Het staat inmiddels op mijn blog.
groetjes, Caroline

Saskia zei

Dit lijkt me echt heerlijk!!