8 augustus 2013

Pasta met kikkererwtensaus, spek en gekarameliseerde ui



Ja hoor, net als ik weer eens iets zeer experimenteels heb gepland, regelt meneer een Onverwachte Eter. De eter in kwestie is wel wat gewend bij ons, maar toch… je hebt een naam hoog te houden als foodblogger en ik wilde iets koken dat niet heel erg aantrekkelijk klonk (jawel, toch proberen, we zijn hier niet bang van een experimentje). Maar het was te laat om de planning nog om te gooien. Hij kreeg pasta met “chickpea fondue” naar een recept van Mark Bittman. Ik had zijn vegetarische recepten zojuist in het Engels aangeschaft en het leek mij een fantastisch boek, maar dit was het eerste recept dat ik er uit zou gaan koken: een pastasaus op basis van gepureerde kikkererwten met parmezaan en pesto.  Terwijl ik de kikkererwten stond te pureren besefte ik mij dat dit het was: pasta met een lichtbruine saus. Zonder structuur.

Snel nadenken dus. Wat heb ik nog in huis? Iets met ‘bite’? Wat ook goed meewerkte was dat ik een salade erbij had gepland, met geroosterde blauwe druiven en pijnboompitten, maar ik was de sla vergeten in de supermarkt…

Uiteindelijk kwam ik uit op een aantal toppings zoals de pijnboompitten, spek, parmezaanschaafsel en gekarameliseerde uien in losse schaaltjes zodat iedereen naar eigen smaak kon opscheppen. De saus was trouwens ook goed: bijna romig, maar toch met weinig vet en als je erop wilt letten, kan je er een erg mager gerecht van maken. Maar je kunt ook zoals ik nog een scheut slagroom toevoegen…

Het heeft wel iets weg van een dunne hummus, maar dan met een duidelijke parmezaansmaak erbij. Kikkererwten uit blik zijn minder lekker dan gedroogde, maar als het nodig is, 250 gram gedroogde staat gelijk aan ongeveer 500 gr gekookte bonen.

Pasta met kikkererwtensaus, spek en gekarameliseerde ui
voldoende voor ongeveer 700 gr pasta
vrij naar een recept van Mark Bitman – How to cook everything vegetarian (vertaald als De Dikke Vegetarier)

250 gr gedroogde kikkererwten + het kookvocht
150 gr parmezaanse kaas, geraspt
2 tenen knoflook
zout en peper
1 el pesto
extra melk, slagroom, bouillon of gewoon kookvocht om verder te verdunnen

Ideeën voor extra smaakmakers:
-       parmezaan, geraspt of geschaafd
-       geroosterde pijnboompitten (even roosteren in een droge koekenpan) en/of:
-       geroosterde hazelnoten – ook roosteren in een pan met een druppeltje olie. Voeg iets tijm toe….
-       plakjes uitgebakken spek
-       gekarameliseerde uien (laat een klont roomboter smelten in een koekenpan en fruit hierin 4 flinke uien in fijne, halve ringen gesneden. Voeg ook 2 tenen knoflook in plakjes toe, 2 verse laurierblaadjes, 1 tl suiker en eventueel iets tijm of rozemarijn. Laat dit op zacht vuur bakken, zonder dat het echt bruin wordt. Houd een deksel op de pan zodat het niet te droog wordt. Dit heeft zeker 30 tot 40 minuten nodig, en misschien nog wel langer. De uien moeten uiteindelijk zeer zacht worden. Laat ze daarna op iets hoger vuur iets bruin bakken en doe ze over in een kom.)
-       en een groene salade erbij misstaat ook niet!


Laat de kikkererwten een nacht weken in ruim water. Kook ze de volgende dag in 40 á 50 minuten in voldoende water gaar. Er is straks voor het pureren zo’n 400 ml van het kookvocht nodig. Giet de bonen af en vang het kookvocht op.

Pureer de bonen nu in een blender (of met een staafmixer) en met 300 tot 400 ml van het kookvocht tot een dikke saus. Voeg de rauwe knoflook en kaas toe en pureer het weer. Voeg nu naar keuze meer wat het kookvocht of iets rijkers zoals melk of slagroom toe om de saus op de gewenste dikte te krijgen. Voeg tenslotte pesto naar smaak toe.

Er is voldoende saus voor ongeveer 700 gr pasta. Kook de pasta gaar en voeg samen met de saus. Toppings of bijgerechten zijn absoluut nodig, anders blijft het een één-dimensionale pasta!

Oordeel van het smaakpanel: ze vinden het niet anders dan anders en eten het gewoon op. Nou ja, dochter Zo dus niet, maar die heeft nog steeds een ‘dingetje’ met eten. Zo’n dingetje van “ik ga nu eens 4 maanden lang zeggen dat alles stom en vies is”. O ja, de onverwachte gast komt volgende keer ook gewoon weer eten. Zegt hij…



Geen opmerkingen: