21 oktober 2013

Review Sacla Squeezy - pesto in een knijpfles



Sacla komt met pesto in een knijpflesje en dat leek mij goed nieuws. Natúúrlijk maken we onze pesto allemaal gewoon zelf, maar er zijn van die momenten dat u naar een kant en klare saus grijpt. Dat snap ik, want dat doe ik heel soms ook. Waarna dat potje pesto steevast staat te beschimmelen in mijn koelkast. En dat is zonde. Toen ik dus hoorde van de knijpfles, bedacht ik mij direct dat het dan vast ook wel langer houdbaar is, en bovendien makkelijker te gebruiken, waardoor je het sneller opmaakt, etc. Het leek mij het proberen waard.

Je pakt het flesje inderdaad sneller op. Ik heb een gezonde voorliefde voor boterhammen met smeerkaas en een dotje pesto, en die zijn inderdaad vlotter te maken. Gemak dient de mens tenslotte. Maar terwijl Sacla beweert dat je er zo praktisch mee kunt garneren, komt de groene saus bij mij nogal hoestend en proestend uit het flesje geschoten. Je hebt dan geen toefje pesto, maar groene spetters – overal. En dat is wel weer begrijpelijk, want pesto is niet zo homogeen als bijvoorbeeld mayonaise en dat hapert natuurlijk een beetje. Dat vermoedde Sacla zelf ook misschien, want ze hebben hun originele receptuur compleet aangepast. Ze hebben onder andere het hoofdbestanddeel ‘zonnebloemolie’ van de gewone verpakking voor minimaal de helft vervangen met water. Het is daardoor een stuk slanker (48,2 gram vet per 100 gram in het potje tegenover 16,4 gram in de knijpfles), maar daar wordt nergens over gerept, dus zo trots zijn ze er niet op. Maar als dit was om de saus te verbeteren voor een knijpfles, dan is het ook nog niet helemaal uitontwikkeld. Een iets groter gaatje is misschien wel handig? Verder voegt Sacla eraan toe dat je makkelijk een beetje pesto toevoegt aan bijvoorbeeld pasta of aardappels, en dat is waar. Het is een handige verpakking omdat het snel te gebruiken is, maar je kunt er geen precisie-garneerwerk mee afleveren. Sacla stelt voor om capresehapjes te serveren, waarop uw gasten zelf een drupje pesto doen. Ik hoop dan niet dat ze witte kleding dragen. Wel is het 4 weken houdbaar na opening, wat langer is dan een gewone pot. Gewoon aan het fornuis gebruiken, dan is het een prima product.

Adviesprijs: 2,79

Kopen? Ja, als je vaak een beetje pesto nodig hebt. De smaak is verder zoals dat te verwachten is van kant-en-klare pesto; acceptabel als het dan toch moet, zelfs zonder die olie.

 

 

Geen opmerkingen: