7 juni 2014

Broccoli met gepofte knoflookboter


Vakantiesentimenten…

Voor mijn eerste zelfstandig uitgevoerde vakantie ging ik naar Zweden. De rest van de klas ging naar Lloret de Mar of andere oorden waar u mij tevergeefs zal zoeken, maar ik ging naar de eeuwig zingende bossen. Klooien met een goedkoop rottentje en een mini-barbecue. En ik heb veel warme herinneringen aan Zweden. Gladde meertjes omringd door bossen, glooiende heuvels, blije mensen die vierden dat het zomer was, lange avonden met zon, en streken waar het soms zo stil was dat je alleen het 'plop' hoorde van een vis die even boven het water van zo'n meertje uitsprong.

Ik kwam er later nog vaak, heb zelfs nog op Zweedse les gezeten, en veel van het eten in het noorden staat voor altijd in mijn geheugen gegrift. De aardappelsalade (mild en romig met room), de broodjes met kardamom (eigenlijk zouden ze het liefste in alles kardamom doen), het lichtzoete brood (en dan met die aardappelsalade, als ontbijt), elandenhamburgers, Zweedse zoete mosterd, de witte koolsalade met veel zwarte peper, die ze zelf 'pizzasalat' noemen, en natuurlijk garnalen, en wienerbröd… Maar ook kleine kruidenboter-worstjes die waren bedoeld om op vlees te smelten, maar welke wij op warm brood van de barbecue smeerden. En onbedoeld moest ik aan dit alles denken, toen ik een hap nam van de knoflookboter hieronder. Want die was identiek aan de smaak van de knoflookboter in Zweden. Daar zat ik dan, omringd door mijn nazaten, maar in één ruk weer twintig jaar terug in de tijd. Ach Zweden… zucht…

Terwijl u dit leest, ben ik mijn koffer aan het inpakken. Ik ga dan wel niet naar Zweden, maar naar Noorwegen. Ook leuk hoor. Ik ga even in mijn eentje bijslapen in Trondheim, beetje de bergen in, eten, winkelen en nieuwe kookboeken zoeken. Wat die had ik nog niet genoeg... Een culinair mekka zal het niet direct worden, want daar is Noorwegen nog steeds schrikbarend duur in, maar ik zal mijn best doen.

Broccoli met gepofte knoflookboter
recept voor vier personen als bijgerecht

1 bol knoflook
scheutje olijfolie
snuf zout en wat tijm of rozemarijn
75 gram roomboter, op kamertemperatuur
snuf chilivlokken
2 stronkjes broccoli

Begin met de knoflook: verwarm de oven voor op 150 graden (130 graden hetelucht). Haal de teentjes van de knoflook een beetje los en leg de bol op een stuk aluminiumfolie. Pellen hoeft niet. Doe er een scheutje olijfolie en iets zout bij, en een beetje rozemarijn of tijm. Vouw het pakketje losjes dicht. Knijp de bovenkant samen zodat het helemaal gesloten is. Leg het in de oven en pof het in 60 minuten gaar. Laat de teentjes daarna iets afkoelen en knijp de pulp uit de schilletjes.

Meng de knoflookpulp  met 75 gr zachte roomboter en wat zout en wat chilivlokken.  Schep het mengsel op een stuk huishoudfolie en vorm er een worstje van. Draai het folie dicht en draai het strak aan, zodat het een stevige worst wordt. Leg dit in de koelkast om hard te worden.

Verdeel de broccoli in roosjes en kook ze gaar. Serveer ze met de boter, die je in plakken snijd en erop legt om te smelten.

Vond je dit bericht leuk? Deel het dan aub op Facebook of Twitter via de knoppen hieronder!



3 opmerkingen:

Anoniem zei

Alle ingrediënten in huis, morgen eten we broccoli met gepofte knoflookboter. Tack & trevlig resa!

Lia

Anoniem zei

...en toen vergat ik de rozemarijn in het knoflookpakketje te stoppen. Fijngehakte rozemarijn door de boter leek me geen goed idee. Ik heb uiteindelijk, denkend aan Zweden, voor dille en citroen gekozen, wat ook erg lekker bleek.
:-)

Lia

Eerst Koken zei

Ah joh, die rozemarijn geeft toch maar een klein vleugje smaak. Dus dat ging prima zo. Leuk dat je het even laat weten! dank je.