9 juli 2014

Avocadomayo met gedroogde kerstomaatjes


Er stond weer eens een postbode met een zeiknat pakketje op de stoep.
“Ik weet niet of dit helemaal goed is, hoor” zei hij, voelend aan de onderkant van de doos.
Maar nu wist ik hoe het zat: “Nee hoor, dat zijn ijsklontjes. Geen zorgen!”
Het was de nieuwe zending van de Foodiebox die wordt opgestuurd naar foodbloggers om kennis te maken met allerlei lekkere dingen.

Het was weer een goede doos met onder andere:
* een nieuwe smaak van Almhof yoghurt (ananas&kokos) die erg lekker was, maar roomyoghurt valt ook niet echt te verpesten, he?
* Pasta van Di Martino – die pak ik vaak mee als ik voor het blog een mooie pasta wil hebben. Het is tenminste weer eens wat anders dan de eeuwige pijpjes of vlindertjes. Maar verder ook een prima pasta.
* Hummus van Sabra. Ze hebben interessante smaakjes, maar ik vind die van Maza beter.
* Claerkampster Cloosterbitter – ik vroeg me af of we nog wel een nieuwe bitter nodig hadden, maar deze is verrassend lichtgroen. Op zich niets mee. Er was wel wat mis met de wervende tekst die erbij werd geleverd. De drank bevat namelijk kruiden en die zijn heel gezond voor je. Ze kunnen zelfs geneeskrachtig zijn... HALLO, we hebben het hier toch nog steeds over alcohol? Doe even normaal, zeg. Alcohol breng je niet aan de man door te zeggen dat het zo heilzaam voor je lichaam is.
* Tivall Burger Deluxe. Exclusief bij de AH te koop en daar probeer ik zo min mogelijk te komen, maar Tivall is mogelijk de beste betaalbare vleesvervanger. De gewone hamburgers vind ik prima en daarvoor waag ik mij nog wel eens in de Appie. Maar de Burger Deluxe (eigenlijk kleine burgertjes) zijn werkelijk fantastisch. Dit produkt is heel erg goed gelukt. Zal ik toch weer naar de AH moeten...
* Verder een flesje perencider met bessen van Magners. Tja, cassis met een tik. Niet mijn ding. Echte cider stinkt (ja, stinkt) een beetje naar paardenstal en heeft een serieuze, wat bittere afdronk. Zo eentje die je in Engeland van de tap drinkt. En daar mogen ze rustig mee langskomen.
* en verder een pot cassisuitjes van Kroon voor de borrel, die op het moment van schrijven nog niet open is geweest.


Maar het oog viel op een gouden doosje met een zwart lint erom. Als juwelen in een kistje lagen daarin meerdere takken met honingtomaatjes te pronken. Ze maakten hun naam waar: het waren inderdaad zeer zoete tomaatjes, dieprood en sappig.
Maar er zat ook een eetrijpe avocado van Nature's Pride in de doos en een pot mayonaise. Die eetrijpe avocado’s zijn een goed idee. Misschien duurder dan hun keiharde broertjes, maar die harde avocado's worden waarschijnlijk alleen nog maar bruin van binnen en nooit meer echt zachtgroen rijp. Koop dan maar direct een goede.
De mayonaise was van Belze, een Belgische mayo zonder suiker. Het is daarom wat zuurder dan de meeste andere mayonaises, iets minder dik, en gemaakt van vrije uitloopeieren. Als je het zat bent dat in 99% van de supermarktspullen suiker en e-nummers wordt verstopt, dan is dit je nieuwe mayo.

En van deze laatste drie producten besloot ik iets te maken. Een hapje dat je snel maakt, behalve dat de tomaten eerst moeten worden gedroogd. Je kunt kant-en-klare gedroogde tomaten kopen - en dan niet uit pot, maar uit de koelvitrine- en het zijn dan 'halfgedroogde tomaten', maar zelfgemaakt blijft toch het beste:


Avocadomayo met gedroogde kerstomaatjes
Recept voor 6 personen
Bron: Eerst Koken

Avocadomayo:
2 rijpe avocado’s
2 flinke el mayonaise
snuf zout

Maak de avocado’s schoon en blender ze tot een gladde, dikke saus met de mayonaise en een snufje zout. Schep in een schaaltje en dek het af door wat huishoudfolie direct op de saus te leggen. Avocado’s kunnen anders wat bruin kleuren, maar zo kan je het prima een paar uur bewaren in de koelkast.

Half gedroogde honingtomaatjes:
50 kerstomaatjes, bv de honingtomaatjes
1 tl tijm en/of rozemarijn
zout en peper
een sliertje olijfolie
alleen wanneer de tomaten niet heel zoet zijn: 1 tl suiker (honingtomaatjes hebben het niet nodig)

Verwarm de oven voor op 120 graden of 100 graden hetelucht. Hetelucht heeft hier de voorkeur boven conventioneel.
Snijd de tomaatjes doormidden en haal het zaad en vocht eruit. Dat hoeft niet heel secuur; gewoon met je vinger eruit wippen. Leg ze op een bakplaat met de snijkant naar boven. Bestrooi met de kruiden, waar nodig een snufje suiker, zout, peper en een beetje olie. Bak ze 2 uur in de oven, totdat ze iets ingedroogd zijn. Laat afkoelen.

Verdeel de avocadomayo over 6 glaasjes en schep er wat van de tomaatjes op. Leg er eventueel nog een basilicumblaadje op.



2 opmerkingen:

MultiVroon zei

Mm het klinkt heerlijk!

Je bent geen fan van ah, maar voor de mensen die daar wel komen, ze hebben ook goeie mayo: in een grote pot van excellent.

MultiVroon zei

Vandaag gegeten, en het was lekker en viel alom in de smaak! 2 uur was bij mij te lang, mijn kerstomaatjes waren lekkerder als ze niet te droog waren, dan was er relatief te veel vel en te weinig vruchtvlees aan naar mijn smaak.