24 januari 2016

Boerenkoolstamppot Bombay


Als ze in India boerenkoolstamppot zouden maken, dan zouden ze het vast zo doen.

We zijn hier nogal bezig met Indiase recepten, maar dat komt ook een beetje door Kleine Chef, die er erg gek op is. Toen hij laatst zeven werd, mocht hij natuurlijk het avondeten kiezen op zijn verjaardag. En hij koos Indiaas – opgehaald bij het Indiase restaurant. Hij vindt al die bakjes erg interessant. De meiden zijn minder geïnteresseerd, maar als de jongste binnen komt lopen na schooltijd en zegt: “Oh, ik ruik het al: Indiaas…”, dan ben ik toch ook wel trots. :)

Ik maak eerst een soort gebakken tomatensaus die goed op smaak wordt gebracht met de bekende Indiase smaken: gember, komijn, peper, garam masala, knoflook, etc. Het is eigenlijk de basis van Indiase dhal, maar dan zonder de linzen. Deze basis wordt door een boerenkoolstamppot geroerd. Erg simpel dus, maar toch heel anders.

Wanneer je vaker Indiaas kookt, moet je echt een pot ghee thuis hebben staan. Het heeft een aparte geur en smaak, en maakt het gerecht toch tot iets anders als dat je een olie gebruikt. Gebruik dan wel een boterghee – ook in India hebben ze nepghee (zeg maar 'margarine-ghee').


Boerenkoolstamppot Bombay
Recept voor 5 of 6 personen (volwassenen dus; ik kookte voor twee dagen omdat Meneer weg was de dag erna…Ik at de rest op met de kinderen)

nb. Ik gebruik grote theelepels van 5 ml

Voor het tomatenmengsel:
3 el olie of ghee
1 el komijnzaadjes
1 kleine ui, gesnipperd
fijn gehakte rode peper of wat sambal oelek naar smaak (zolang de kinderen het trekken: je kan er flink wat in kwijt, want je maakt een grote pan stamppot!)
2 a 3 cm verse gember, gehakt
3 tenen knoflook, heel fijn gesnipperd
400 gr (1 blik) tomaatstukjes
¾ tl kurkuma
1 tl garam masala
1½ tl korianderpoeder
zout en peper

De ghee of olie verhitten in een braadpan of hapjespan. Voeg de komijnzaadjes toe en bak dit 20-30 seconden. Voeg de ui, chili of sambal, en gember toe. Bak dit 4 a 5 minuten totdat het bruin begint te kleuren en voeg dan ook de knoflook en tomaatstukjes toe. Roer goed door.

Voeg de specerijen en 100 ml water toe. Breng op smaak met zout en laat het 20-30 minuten zacht pruttelen. Het mengsel zal droger worden en de olie zal weer vrijkomen. Het meeste vocht moet verdampt zijn.

Verder voor de stamppot:
1300 gr geschilde (iets) kruimige aardappels
1 pak boerenkool (450 gr) uit de vriezer
melk
zout

Wij aten er ook de vegetarische Burger Deluxe van Tivall bij (foto boven. Alleen te koop bij AH). Wat mij betreft de beste vleesvervanger. Piccalilly is voor mij een must bij boerenkoolstamppot en gaat heel goed samen met de Indiase smaken. Een paar zilveruitjes kon ik ook niet negeren…
Een alternatief met vlees zijn de ontzettend lekkere Indiase gehaktballetjes met dille en specerijen.

Voor de stamppot kook je de aardappels in gezouten water gaar. Verhit de boerenkool uit de diepvries in een aparte pan en kook dit enkele minuten. Stamp de aardappels fijn en voeg (warme) melk toe om een stevige puree te maken (het tomatenmengsel voegt zo ook nog vocht toe, dus houd het iets droger dan normaal). Voeg de uitgelekte boerenkool toe, en ook het tomatenmengsel. Desnoods nog een scheutje melk toevoegen en roer alles dan tot een smeuïge stamppot. Aan tafel!

nb. Ik warm de melk nooit apart op: ik giet een flinke scheut melk bij de afgegoten aardappels die op het vuur staan, wacht een momentje en begin dan met stampen. De melk wordt snel warm in de hete pan.



1 opmerking:

johanneke zei

Deze variant ga ik onthouden. Ook al zal die stamppot wel met oer-hollandse rookworst geserveerd worden. Daar kom ik niet onderuit. Piccalilly moet van mij ook bij de boerenkool, en ik ben net zo lui als jij met de niet-warme melk. Ik schrijft het wel altijd op in een recept dat de melk warm moet zijn... Groeten Johanneke