15 maart 2016

Twee keer vegetarisch voor op brood: Turkse cevizli ezme en een feta-walnotenspread


Die ezme kwam ik voor het eerst tegen in Stockholm vorig jaar. Ik schreef de ingrediënten op vanaf de verpakking met mezze die ik ergens had gekocht, en zocht thuis naar het recept. Maar dat viel tegen. Deze spread kom je namelijk eerder tegen als een soort fijngehakte tomatensalade, in plaats van de pasta die ik zo lekker vond. Maar het is gelukt. Ik kwam 'mijn ezme' uiteindelijk tegen op een ander blog. Ik vind het erg lekker op crackers of brood. Je hebt er wel een pot paprikapuree voor nodig. Dat koop je in een Turkse supermarkt als 'biber salcasi' en als het goed is zit er in zo'n pot alleen maar rode paprika, en dan dus compleet fijn gemalen. Het lijkt nog het meeste op geconcentreerde tomatenpuree. Eenmaal geopend is het nog wel even in de koelkast te bewaren.

Ik zet er hieronder maar direct een andere spread bij, die het ook goed op een toastje of brood doet. Het is feitelijk niet meer dan fijngeprakte feta met tomatenpuree en walnoten, maar goed, het is weer eens wat anders dan pindakaas…

Cevizli Ezme

70 gr geconcentreerde tomatenpuree (zo’n mini-blikje)
70 gr paprikapasta (biber salcasi – zie tekst boven)
100 gr walnoten
2 tenen knoflook
30 gr witbrood (1 snee brood zonder korsten)
1 el komijnpoeder
chilipeper naar smaak
zwarte peper en zout naar smaak
kneep citroensap
scheutje olijfolie

Hier heb je toch wel een keukenmachine voor nodig, of anders een flinke vijzel en doorzettingsvermogen. Het is de bedoeling dat je alles zodanig fijn maalt dat het een gladde pasta wordt. Dus begin met de walnoten, knoflook, brood en komijnpoeder, en vermaal dit tot zeer fijn. Voeg de tomaten- en paprikapasta’s toe en meng het weer. Voeg daar wat citroensap, chilipoeder, zout, peper, en een scheutje olijfolie aan toe om het wat smeerbaarder te maken. Ik houd het zelf op een vrij stijve pasta.

walnoten-feta spread


100 gram feta
25 gr zeer fijngehakte walnoten
1 eetlepel geconcentreerde tomatenpuree
kneepje citroensap
scheutje olijfolie
zwarte peper
1 eetlepel verse peterselie, fijngesneden

Prak de feta fijn met een vork en roer de rest erdoorheen.



1 opmerking:

Anoniem zei

O, dat klinkt lekker zeg! Die paprikapasta gaat op het lijstje 'kopen als ik weer in de stad ben'.

Groet,
Lia