1 maart 2020

Bananenbloesem - een soort jackfruit?



In de grote Chinese supermarkt was het afgelopen week ongewoon rustig. Ik was blijkbaar één van de weinigen die er naar binnen durfde. Ik kwam voor een nieuw voorraadje paneer, maar dacht eraan om ook eens een blik jackfruit mee te nemen; het vezelige fruit dat op dit moment zo populair is onder veganisten, omdat je er zulke lekkere stoofpotten mee kunt maken. Zeggen ze. Maar jackfruit op water was niet te vinden, er was alleen maar jackfruit op siroop en dat moet je dus niet hebben. Daarnaast stond wel een blik met bananenbloesem. Nog voor ik kon denken ‘het moet toch niet gekker worden’ zat het al in mijn mandje. 



Eenmaal thuis zag ik dat ook dit product veel wordt gebruikt door veganisten, maar dan om nepvis mee te maken. Als je de bloesem doorsnijdt, zie je namelijk laagjes bloemblaadjes die wel wat doen denken aan de lamellen van gegaarde vis. Je kunt de stukken bloem dus in een bierbeslag onderdompelen en ze frituren als kibbeling. Of je maakt er een Vietnamese salade met pinda's en papaya van. Of… een Indiase droge curry met kokos. Dat laatste heb ik gedaan en ik heb het gegeten, maar ik weet niet goed wat ik ervan vind. Aan de smaak ligt het niet, die heeft wel iets weg van een milde artisjok uit blik en het doet echt niet denken aan banaan. Het was eigenlijk best lekker. Maar ik had de bloemen blijkbaar eerst moeten schoonmaken, want ik vond allerlei ‘graten’ – een soort naaldjes die tussen de bloemblaadjes zaten en die net iets te stevig waren om op te eten. Alleen daarom al zou ik niet snel nog eens kopen. De bloemen zelf zagen er trouwens bijna buitenwerelds uit; romig en met een zachte structuur alsof het bij leven wel oogjes en tentakels had gehad en ooit had gezwommen. Ik geloof niet dat deze tekst kan worden gelezen als een grote aanbeveling, maar och, de echte 'daredevil' moet zelf maar eens zo'n blik meepakken...

Voor de goede orde geef ik hieronder het recept dat ik bewerkte van het origineel en wat je dus een kleine portie oplevert. Je kunt dit gebruiken als bijgerecht voor twee personen en dan maak je er bijvoorbeeld nog rijst of naan bij, en een tweede curry.


Droge Indiase curry van bananenbloesem
bron: SBS

1 of 2 el olie
1/2 tl bruin mosterdzaad
1 middelgrote ui, in dunne, halve ringen
beetje chilivlokjes naar smaak
5 curryblaadjes (die ik verving met limoenblad uit de vriezer)
2 cm gember, fijn gehakt
½ tl kurkuma
1 blik bananenbloesem (uitlekgewicht 260 gr)
30 gr gedroogde kokos
50 - 75 ml kokosmelk (als je de rest van de verpakking niet nodig hebt, kan je ipv een pak kokosmelk misschien ook iets zinnigs doen met wat santen)

Laat de bloesem uitlekken en snijd het in potlood-dikke plakjes.

Verhit de olie in een (hapjes)pan op middelhoog vuur. Doe het mosterdzaad erbij tot het gaat spetteren en voeg dan de uien, chilivlokjes, limoenblaadjes, gember en kurkuma toe. Bak dit tot de uien bruin worden.
Doe dan de bananenbloesem erbij, samen met de geraspte kokos en kokosmelk. Warm dit even door en serveer. Het is dus de bedoeling dat het vrij droog blijft.

2 opmerkingen:

Gerry/Gewoon Lekker Gewoon zei

Jackfruit op water ook gewoon in de DEEN(en andere supermarkten), bio in Ekoplaza. Had dezelfde artisjok-ervaring, zal wel aan de inmaakvloeistof liggen...Beetje aangerommeld met ketjap en knoflook en was best leuk bij de nasi, niet krokant gebakken ofzo, ook niet gepulled. Zag soms ook dat je de harde stukken moet verwijderen, maar dan blijft er niet veel over en ze waren best te eten.

Eerst Koken zei

Ja, ik weet dat het nu ook gewoon bij de supermarkt ligt, maar ik dacht er toevallig in de Chinese supermarkt aan, en daar lag het gek genoeg niet.
Ik vind 'best te eten' niet klinken als een enorme aanrader? :D Waarschijnlijk een beetje hetzelfde als die bananenbloesem. Meneer Eerst Koken en een dochter vonden het trouwens heel erg lekker. Ik vond het 'best te eten'. :)