26 april 2020

Salade met frambozendressing



Hoeveel soorten azijn heeft de serieuze thuiskok nou in de kast staan? Wat is redelijk? Ik heb er zelf 7 staan en dat lijkt me wel afdoende. Maar ook de minder serieuze kok moet er toch wel minimaal 2 in huis hebben? Toch in ieder geval een balsamico en een blanke, min of meer neutrale azijn, zoals een kruidenazijn of een appelazijn, waar je heel veel kanten mee op kunt, inclusief gebruik in al je salades. Een rode wijnazijn kan daarbij een aanvulling zijn en ik heb zelf ook altijd een Chinese zwarte rijstazijn staan, die een heel eigen smaak heeft. De appelazijn van Tromp & Rueb (gewoon te koop in de supermarkt, in ieder geval bij de Plus en AH) was altijd al mijn standaardazijn, die ik in een grote fles heb staan, maar vooral voor salades wijk ik ook wel uit naar ‘smaakjesazijnen’.  Tromp & Rueb heeft nu bijvoorbeeld ook een azijn met framboos en kardemom met een heel aparte smaak, die vooral goed uitkomt bij een simpel blaadje sla. Daar moet je niet veel mee doen. Maar vandaag doe ik iets anders: die frambozenazijn was de aanleiding om eindelijk eens zo’n aantrekkelijke knalroze dressing van frambozen te maken. En daar zitten zulke sterke smaken in dat je daar prima je standaardazijn voor kan gebruiken. Ik maakte de volgende salade, waarbij ik even geen hoeveelheden noem, daar kom je wel uit:

een gewone krop sla of ander groot blad (jonge spinazie is ook lekker)
wat pecannoten of amandelen
wortelslierten (gemaakt met een dunschiller)
wat verkruimelde geitenkaas of feta
verse blauwe bessen, bramen of frambozen
dunne ringen rode ui

Frambozendressing:

2 el kruiden-, witte wijn- of appelazijn
6 el goede olijfolie
1 tl mosterd
1 tl honing
peper en zout naar smaak
100 g frambozen

Doe alles in een mengbeker en pureer het met een staafmixer. Klaar!




Geen opmerkingen: