27 december 2011

Tomatensalade met spek en peterseliemayonaise


En weer heeft Kleine Chef zijn kunsten in de keuken vertoond! Ik keek er altijd zo naar uit dat de kinderen mee konden helpen bij het koken of dat we op zondagmiddag samen koekjes of brood gingen bakken. Noem me sentimenteel, maar het lijkt me eh… ja, knus. Ik stelde me voor dat alles in volledige harmonie besproken wordt, dat de deegroller liefdevol wordt uitgeleend aan een zus, die daar op haar beurt netjes en vriendelijk om vraagt, dat Kleine Chef kleine aanwijzingen bij wijze van opbouwende kritiek heeft voor zijn zussen…

Vooralsnog lopen de dames alleen nog maar in de weg als ik net de aardappels wil gaan afgieten, of gaan ze achter je hielen met hun My Little Pony zitten spelen, maar Kleine Chef heb ik wel aan het werk gezet. Hij mocht de mayo roeren en de kappertjes snijden. Dat werd met uiterste concentratie en een bot mes gedaan en ik was erg trots op hem. We maakten een tomatensalade, soep en lekker, warm brood voor de zaterdagavond:

Tomatensalade met spek en peterseliemayonaise
Gebaseerd op: Sainsbury’s Magazine oktober 2011
Bijgerecht voor 4 personen

600 gr tomaten
150 gr ontbijtspek in reepjes
enkele eetlepels fijngesneden bieslook

voor de mayonaise:
3 el mayonaise
1 teen knoflook uit de pers
3 ansjovisfilets op olie, uit blik
6 el gehakte peterselie
2 el citroensap
4 el crème fraiche
2 el kappertjes, gehakt


Snijd de tomaten in kwarten en daarna nog eens doormidden. Haal het vocht en de zaadjes eruit, anders wordt de salade straks veel te nat. Doe de stukken in een schaal.

Bak het spek knapperig in een koekenpan. Olie toevoegen is niet nodig; start op laag vuur en laat het vet eruit smelten. Schep het spek uit de pan, zonder het vet, en voeg toe aan de tomaten. Voeg het bieslook ook toe.

Voor de mayonaise wordt de ansjovis fijngewreven (bijvoorbeeld met de bolle kant van een lepel) en gemengd met de andere ingrediënten. Voeg de saus dan toe aan de tomaten. Misschien wil je niet alles gebruiken als je het niet te zwaar wilt maken; houd eerst nog een beetje achter.

Het smaakpanel sloeg even over. Ze kregen paddenstoelensoep uit een drinkbeker. J


Geen opmerkingen: