25 januari 2013

Winterbarbecue




Deze foto is helemaal niet van de laatste winterbarbecue! Ik heb het nog wel geprobeerd om foto’s te maken, maar stuk voor stuk waren ze niet om aan te zien. Het was namelijk kerst (ja, ik loop achter met bloggen...) en het huis zat vol. Onze gasten weten natuurlijk wel hoe het hier in elkaar steekt, maar vonden het toch een beetje raar dat ik eerst foto’s van hun eten moest maken en het legde een lichte druk op mijn artistieke gevoel. En dan liggen die bbq-spiezen er toch een beetje ‘totaal niet gestyled’ bij. Sorry. U moet het er even mee doen. Maar een winterbarbecue kan ik van harte aanbevelen. Zorg wel voor goed licht bij de barbecue, want vorig jaar stond ik met een zaklamp in mijn ene hand en een tang in de andere han de spiezen om te draaien. Dat komt de grill-kwaliteit niet ten goede… Het verschil tussen gaar en verkoold was weer pijnlijk duidelijk.

Wat aten wij wel deze Tweede Kerstdag bij de barbecue?

Buccaneer Pork – varkenshaas met specerijen, rum en verse ananas
Breng 150 ml water aan de kook en voeg hieraan toe: 1 afgestreken el zout, 1 flinke el bruine suiker (35 gr), en 2 tl specerijenmix van kaneel, piment, iets kruidnagelpoeder, gemberpoeder, zwarte peper, korianderpoeder, foelie (oftewel een snufje van alles). Roer tot de suiker is opgelost en laat dan afkoelen. Voeg hier verder aan toe: 1 laurierblad, 4 gehalveerde tenen knoflook, 125 ml rum en 700 gr varkenshaas in blokjes. Laat dit een nacht marineren.
Rijg het aan spiezen, samen met blokjes verse ananas, voor op de barbecue.
Lekker met zoete chilisaus.

Bbq-spiezen met kalkoen (of kip), gedroogde pruimen en spek
Snijd kalkoen- of kipfilet in blokjes en marineer dit een nacht of dag in een mengsel van gelijke delen hoisinsaus en olie: wrijf er het vlees mee in; het hoeft er niet in te baden.
Rijg het daarna aan een spies met dikke, gedroogde pruimen, die zijn omwikkeld met een plakje ontbijtspek.

Souvlaki
Snijd 700 gram varkenshaas in blokjes. Marineer dit in een mengsel van 1 geraspte ui, 3 tenen gesnipperde knoflook, 60 ml olijfolie, iets zout en ruimschoots (gedroogde) oregano. Rijg het daarna aan spiezen voor de barbecue.








Geen opmerkingen: