25 februari 2013

Skagenröra (Zweedse garnalensalade)


Het Zweedse Skagenröra is in zijn simpelste vorm een mengsel van garnalen en mayonaise en je komt het vooral als broodbeleg tegen. Hier wordt het iets opgetuigd met zalm en blokjes gekookt ei. Het broodje op de foto is overigens Zweeds Polarbröd en ik ben er dol op. Het is een zacht, plat broodje en het heeft die typisch Zweedse lichtzoete smaak.  Ik meen dat ze iets van een donkere siroop eraan toevoegen. Het broodje zelf staat ook nog op de To Do-lijst.

Skagenröra

200 gr garnalen
1 sjalot,fijn gesnipperd
2 hardgekookte eieren, in kleine blokjes
200 gr zalmfilet, gepocheerd, of ev gerookte zalm
2 flinke el mayo
2 flinke el (magere) yoghurt
zout en peper

Wanneer je zalmfilet gebruikt, moet deze gepocheert worden: leg de zalm in een laag kokend water of bouillon. Als de filet niet zo dik is, kan je direct het vuur uitdraaien; het gaart in het hete water. Laat anders het water net onder het kookpunt. Na een minuut of 5 á 10 is de zalm gaar. Laat het vooral niet te lang liggen. Laat het afkoelen en breek het in stukjes.

Vermeng daarna alle ingrediënten en het is klaar! Heerlijk op een broodje.


2 opmerkingen:

Lot zei

Hoe smaakt de zalmfilet in deze salade? Ik ben bang dat het te vissig is of zeepachtig, zoals ik zalm soms vind smaken.
De toevoeging lijkt me wel lekker, ik was op zoek naar een eiersalade met garnalen en nog iets.

Eerst Koken zei

Hoi Lot, mij leek de gepocheerde zalm lekkerder, omdat die wat zachter van smaak is, en eh, kwestie van goede zalm kopen. :) Maar anders doe je er toch gerookte zalm in?