13 maart 2014

Lentesalade met daslookpesto en mozzarella


U moet weten, zo’n blog laat je nooit los. Terwijl ik dit schrijf zit ik op 7010 meter boven de Noordzee, op weg naar Engeland. Wanneer u dit leest, ben ik al weer terug, hoor. Ik ga feitelijk alleen de baas even gedag zeggen en wentel mij even een nachtje in luxe. Maar ondertussen denk ik aan jullie. Aan wat ik jullie nog moet vertellen, en aan wat ik zie en lees, en of ik dát dan aan jullie wil vertellen. Zo zit ik met een Britse krant op schoot met daarin een ingezonden brief van iemand die reageert op de discussie die aan de andere kant van het water blijkbaar ook actueel is: superfoods, dat je dood gaat aan van alles en nog wat, en de vraag wat je nog wél kan eten. Zou hij gelijk hebben? Toch maar dat pak Puy linzen eens uit de kast halen:


Maar goed, het is ondertussen (bijna) lente. Misschien niet officieel, maar de natuur vindt van wel en in de tuin vond ik onder een pak bladeren een tapijtje van daslook. Daslook, dat zijn die brede blaadjes met knoflooksmaak, die ze in Duitstalige landen Bärlauch noemen en wat ze te pas en te onpas door allerlei gerechten roeren. En om de lente te vieren heb ik de grootste bladeren alvast in een pesto gedaan.

Overigens is het een beschermd plantje en je mag het buiten je eigen schutting niet plukken, dus zorg gewoon dat het binnen de tuingrenzen staat. En anders vervang je het gewoon met basilicum…

Lentesalade met daslookpesto en mozzarella

Voor de pesto:
1 plantje basilicum, of 3 handen aan blaadjes
handvol daslook of nog meer basilicum
handje pijnboompitten
1 a 2 tenen knoflook, gesnipperd
60 gram Parmezaanse kaas, geraspt
zout
olijfolie

Vermaal alle ingrediënten, zonder de olie, in een keukenmachine tot een nog iets grove pesto. Verdun het daarna met wat olie tot het smeuïg is. Dun hoeft het niet zijn.



Voor de salade:
1 groot blik limabonen (uitlekgewicht ongeveer 450 gram)
300 gr sperziebonen, in gezouten water beetgaar gekookt
200 gr mozzarella, in stukken gescheurd
Zout

Schep de rest simpelweg door de pesto en bewaar het in de koelkast, maar haal het een uur van tevoren eruit en serveer het op kamertemperatuur.

Oordeel van het smaakpanel: dochter Zo kwam proeven in de keuken en vond de sperziebonen erg lekker. Maar bij het avondeten hadden ze meer dan genoeg aan een hamburger van zalm.





Geen opmerkingen: