4 maart 2014

Bruine bonensoep met salami


In het ziekenhuis zijn de maaltijden soms de enige lichtpuntjes van de dag, en leef je van eetmoment tot eetmoment, omdat er verder toch niets te beleven is. Maar helaas loopt het af en toe op een teleurstelling uit. Ik herinner me van een paar jaar geleden nog een slavink-achtig rolletje van rosbiefplakjes, welke als een gevilde, rauwe muis op een boterham lag opgebaard. Nu heb ik al een vrij nauwkeurig geheugen voor eten, maar die muis vergeet ik waarschijnlijk nooit meer.

Als moeder van een patiënt kreeg ik afgelopen maand ook allerlei happen geserveerd in het ziekenhuis en at ik zwijgzaam, naast het bed van Kleine Chef, nasi zonder sambal, bananenvla en andijviestamppot (doe dat toch gewoon niet in zo’n gaarkeuken… die arme andijvie). En ook een beker bruine bonensoep. Eerlijk gezegd heb ik wel eens slechter gegeten. Bijvoorbeeld de dag erna toen ik nog eens bruine bonensoep in een emmertje haalde bij de Hema om thuis op te warmen. Ik eet werkelijk nooit kant-en-klaar, maar nood breekt wetten. Nou, ik kreeg spijt, want behalve smakeloos, was de soep zo zout dat ik de rest van de avond aan de kraan hing.

Dat kan beter, jongens. Zo bijvoorbeeld:

Bruine bonensoep met salami
voor zeker 6 flinke kommen soep

een goede scheut olie
1 grote ui, gesnipperd
1 prei, in de lengte in vieren en daarna in reepjes
2 stengels bleekselderij, in de lengte gehalveerd en daarna in reepjes
150 gr salami, in kleine blokjes, van twee dikke plakken van de vleeswarenafdeling, of een stuk van een worstje
1 liter kippenbouillon (van 1,5 bouillontablet, wat dus eigenlijk voor 750 ml is. Als je op zout wilt letten, lukt het waarschijnlijk ook wel met 1 blokje!)
1 groot blik/pot bruine bonen, uitgelekt (uitlekgewicht 460-500 gr)
een handje gehakte peterselie
1 volle tl oregano
een klein takje rozemarijn of 1 tl gedroogd (Staat er ook een laurier in de tuin? Doe daar dan ook maar een vers blaadje van als je er toch staat voor de rozemarijn)
1 blikje geconcentreerde tomatenpuree (70 gr)

Verhit de olie in een grote pan en doe de ui, prei, bleekselderij en salami erbij. Laat het even kort bakken en laat het daarna op laag vuur en afgedekt met een deksel 10 minuten rustig fruiten.

Voeg daarna alle andere ingrediënten toe. Laat dit nog eens rustig 20 minuten pruttelen. Haal dan het takje rozemarijn en de laurier eruit en pureer de soep KORT met een staafmixer. Het idee is dat de helft van de soep gepureerd is en de andere helft nog met stukjes.
Voeg desnoods water toe wanneer je het te dik vindt, maar het mag een redelijk dikke soep zijn.

Oordeel van het smaakpanel: de kinderen kennen de helende werking van een goede kom soep nog niet en weten hem daarom ook niet op waarde te schatten. Dat komt vast nog wel. Ooit.





4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoop dat kleine chef weer thuis en gezond is!
Verder herkenbaar verhaal en inspirerend recept bruine bonensoep met salami. Het is nog koud genoeg, ga ik proberen.

Lot zei

Goed idee voor die pot bruine bonen die al lang in de kast staat.
Volgende week ga ik een paar dagen ziekenhuiseten meemaken, daar kijk ik echt niet naar uit. Bovendien houdt ik niet van de hollandse pot = aardappelen, groenten, vlees en stamppotten al helemaal niet. Normaal eet ik alleen vlees, vis, ei of kip met groentes die niet gekookt zijn maar meestal combinaties uit de oven met kruiden.

Eerst Koken zei

O jee Lot, sterkte voor volgende week. Vooral qua gezondheid!

keukenblad zei

ziet er super lekker uit!