25 mei 2016

Rabarber-aardbeiencrumble van Yvette van Boven


rommelig, maar lekker

De eerste rabarberrecepten van het jaar kwamen al weken geleden voorbij op het internet, maar op de rabarber uit eigen tuin was het nog echt even wachten. Maar het is nu zover. De eerste stengels kunnen geplukt worden. Het recept hieronder is van Yvette van Boven en stond eerder in de Volkskrant (vorig jaar al weer). Het is heel interessant door de combinatie van gember, rozemarijn en kaneel, samen met de aardbei en rabarber. Ik heb alleen wel wat dingen veranderd: zo gebruik ik veel minder vocht, want ik wist niet wat ik met het water- en sapbadje van Yvette aanmoest. Ze giet het fruit niet af, maar de crumble wordt dan toch wel erg nat. Zelfs mijn versie hieronder is nog steeds vrij nat, terwijl ik het origineel recept al had gehalveerd, dus pas dat desnoods aan, als je een drogere crumble wilt maken. Ook nam ik geen gemberpoeder, maar bolletjes gekonfijte gember. Leek me erg lekker en dat was ook zo.

Rabarber-aardbeiencrumble van Yvette van Boven
recept voor 4 personen

350 gr rabarber, in stukjes van ongeveer 1,5 cm
100 ml sinaasappelsap
100 gr suiker
naaldjes van 1 takje rozemarijn, fijngehakt
5 bolletjes gekonfijte gember, gesnipperd
200 gr aardbeien, schoongemaakt

Voor de crumblelaag:
100 gr koude roomboter
100 gr suiker
100 gr bloem
1 tl kaneel
snuf zout

Maak het crumbledeeg door alle ingrediënten te kneden tot grove kruimels. Zet in de koelkast om nog even op te stijven.

Verwarm de oven voor op 180 graden (170 graden hetelucht).

Snijd grote aardbeien door, laat kleintjes heel.

Doe de rabarber in een kleine ovenschaal met het sap, suiker, rozemarijn en gemberstukjes (en eventueel nog een eetlepel van de gembersiroop uit het potje). Bak de rabarber 25 minuten in de oven. Meng de aardbeien er dan door. Strooi de deegkruimels erover en bak de crumble in 35 minuten gaar en goudbruin.

Je kunt de crumble koud of warm eten. Eventueel met crème fraiche, slagroom of een dunne vanillevla (heel erg Brits!)



3 opmerkingen:

Frieke zei

Wat is jouw aangepaste versie dan? Ik dacht dat het het bovenstaande was. Dus inderdaad ook een vloeibaar gerecht....
Kun je jouw aanpassingen erachter zetten?

Eerst Koken zei

Het is inderdaad heel nat en het recept hierboven heeft al de gehalveerde hoeveelheid vocht in vergelijking met het origineel! Desnoods dus nog minder gebruiken.

Jolien zei

De rabarber kan je beter 5 minuten in een pannetje smoren met wat suiker en daarna afgieten en in de ovenschaal doen met de aardbeien. Daarna met kruimeldeeg de oven in. Op deze manier wordt de taart niet zo nat.