9 juli 2018

Opa's maiskoekjes


Even een kort recept dat ik in de eerste plaats wil bloggen, omdat het een klassieker in de familie is en ik het zelf niet wil kwijt raken :) Het recept komt van mijn opa en ik at dit vroeger vaak bij hem thuis. Ik denk dat zijn beschrijving in de foto voldoende is om te volgen, maar ik schrijf het hieronder nog even uit.... De koekjes zijn zowel zoet (met stroop!) of hartig te eten.

Het recept gaat uit van een flinke stapel pannenkoekjes. Je kunt de rest ook koud voor het ontbijt eten, maar wie dat niet ziet zitten, moet even het recept halveren.

Opa's maiskoekjes
recept voor 55 stuks

500 gr zelfrijzend bakmeel
500 ml melk
4 a 5 eieren (350 gr in totaal)
40 gr gesmolten boter
40 gr suiker
2 blikken mais (het uitlekgewicht van 1 blik mais is krap 300 gram)
zout naar smaak
zonnebloemolie om te bakken

De eieren goed schuimig mixen. Meel en melk mengen, en daarna bij de eieren mixen. Voeg daarna de rest erdoor met een lepel. Laat het beslag niet staan, maar begin meteen met bakken. Wij bakken er vijf per keer in een grote koekenpan, op middelhoog vuur. Niet te heet bakken, zodat de pannenkoekjes mooi garen.



Geen opmerkingen: