19 november 2018

Appel-yoghurtmuffins met havermout


Het was wel aardig van de baas om mij een presentje te geven, zomaar, omdat ze zo blij met me waren, maar vervolgens moet je online iets uitzoeken, bij een Amerikaanse bedrijf dat zijn brood verdient met het versturen van ‘bedankjes’. En dat bedankje moet dan he-le-maal naar Europa worden verscheept. Per roeiboot. Denk ik. Want ik mocht na drie maanden dan eindelijk de nieuwe Creuset muffinvorm (onder andere) in ontvangst nemen. Vandaag heb ik hem ingewijd met de appel-yoghurt-cakejes van Janneke Philippi uit haar boek “Appeltaart”. Ze zijn erg lekker: niet zo heel zoet, maar wel fris en luchtig, met kleine stukjes appel.


Appel-yoghurtmuffins met havermout
12 stuks, als je een muffinvorm gebruikt
Bron: Het boek Appeltaart van Janneke Philippi

2 eieren (M)
150 gram gewone suiker of witte basterdsuiker
1 zakje vanillesuiker
150 ml yoghurt
100 ml zonnebloemolie
250 gram zelfrijzend bakmeel
2 handappels
50 gram havermout
snuf zout

Ook nodig: een muffinvorm en/of papieren cakevormpjes

Verwarm de oven voor op 200 graden (of 180 graden hetelucht). Vet de muffinvorm in met wat zonnebloemolie, of doe er papieren cakevormpjes in. Je kunt natuurlijk ook gewoon alleen de vormpjes gebruiken, maar zet dan twee vormpjes in elkaar voor stevigheid, want anders valt het om en loopt je cakebeslag eruit.

Klop de eieren met een garde los met de suiker, vanillesuiker en een snuf zout. Roer de yoghurt en de olie erdoor. Spatel het bakmeel erdoor. Snijd de appels in hele kleine blokjes (niet te lomp a.u.b.). Ik schil de appels niet, maar ga je gang als je dat belangrijk vindt. Schep ze samen met de havermout door het beslag. Verdeel het beslag over de vormpjes. Je kunt er nog een beetje havermout overheen strooien; dat oogt enorm rustiek en gezond! :) 

Bak ze in de voorverwarmde oven in ongeveer 25 tot 30 minuten goudbruin en gaar. Ik test ze nog even door een sateprikker in het midden te steken; deze moet er weer schoon uitkomen.

Laat ze even afkoelen en haal ze dan uit de muffinvorm.



2 opmerkingen:

Anoniem zei

Gisteravond gemaakt en o, wat zijn ze lekker. Dankjewel weer, Antoinette!
Lia

Eerst Koken zei

Mooi zo! Dank je