24 maart 2019

Vegetarisch broodje “Philly cheese steak”


De klassieke Philly Sandwich wordt gemaakt met dun gesneden rundvlees, wat op een zacht broodje wordt gecombineerd met gebakken uien, paprika en veel kaas. Een gevalletje ‘comfort food’ inderdaad. Maar ook zonder vlees kan je een heel erg lekker broodje maken. Ik at dit zelf op mijn verjaardag, dus dat zegt wel wat… :)

Het broodje hoort eigenlijk een zacht broodje te zijn, zoals je dat bij de Subway zou halen, maar precies hetzelfde hebben we hier niet, dus ik nam gewone zachte, witte puntjes. Je kunt natuurlijk ook iets van stokbrood gebruiken, maar zacht brood eet wel zo soepel weg en dat is een beetje het idee van dit soort ‘street food’.

Ik blijf trouw aan de klassieke vulling, maar het vlees wordt vervangen met champignons en dat gaat echt prima. De kaas is misschien wél een dingetje. In Amerika gebruiken ze er ‘Provolone’ voor, maar die moet je hier wel even zoeken. Het is een halfharde kaas, vergelijkbaar met Goudse kaas, maar het is zouter en zoeter. Een pittige Provolone gaat zelfs een beetje richting Gruyère, dus dat zie ik ook wel voor me als optie. Neem anders een gatenkaas, zoals Leerdammer. Wel eentje die goed smelt. Zelf kocht ik zowaar een vegetarische Provolone (met microbieel stremsel) bij de Lidl, hoewel de kazen van origine natuurlijk met dierlijk stremsel worden gemaakt.

Voor alles wat gesneden moet worden: maak het niet te fijn, zodat het na het bakken nog een beetje stevig is.


Vegetarisch broodje “Philly cheese steak”
recept voor 6 witte puntjes

olijfolie om te bakken
1 middelgrote ui, in halve ringen (niet te smal!)
400 gr grote champignons, in niet te dunne plakjes
1 grote rode paprika, in reepjes (ook weer niet te dun!)
1 kleine el oregano
1 teen knoflook, gesnipperd
wat chilivlokjes of een likje sambal oelek
zout en peper naar smaak
1 el sojasaus (ik gebruikte ketjap manis, maar ongezoet kan ook)
4 of 6 grote plakken Provolone of een alternatief (zie boven)
6 zachte, witte puntjes of 4 grotere stukken stokbrood

Verwarm de oven voor op zo’n 200 graden.
Bak de ui en paprika in een beetje olie tot het zachter wordt.
Bak de champignons in een andere pan in wat olie tot ze enigszins bruin worden. Geduld is een schone zaak: ze laten eerst water los en pas wanneer dat verdampt is, kan je serieus gaan bakken.
Snijd het brood open en toast ze kort in de oven.  
Voeg de champignons en uien/paprika samen en breng het op smaak met de oregano, chili, knoflook, zout, matig peper en de sojasaus.

Vul een broodje met een schep van de vulling, beleg met kaas en laat dit nog even smelten in de oven.

             

Geen opmerkingen: