7 april 2019

Patate al forno con rucola


Slagroom. Ik zeg het meteen maar even, zodat jullie even bij de les blijven, want dit zijn dus niet ordinair gebakken aardappels op een bedje van rucola. Nee, deze nieuwe aardappeltjes worden gebakken in slagroom met knoflook. En kijk, toen ik dat in een oude Elle Eten tegenkwam, was dat precies het punt waarop ik de bladzijde eruit scheurde.
Het origineel suggereert dat je de aardappels warm eet, maar ik vraag me af hoe je dat dan met de warme en daarmee verlepte rucola doet. Ik maakte er dus een salade van en liet alles weer afkoelen. Met de ingedikte slagroom als een soort dressing. Lekker hoor. Een pondje aardappels voor acht man, dacht de Elle… Nou, dat lijkt me wat zuinigjes…. Dit eet je gewoon met twee man op. Nou, vooruit, vier zou nog wel kunnen als bijgerecht. Overigens eet je niet al die slagroom op, hoor. Het is vooral de bedoeling dat het een beetje romig aan die aardappels blijft hangen.

Patate al forno con rucola
Recept voor een salade voor 4 personen
Bron: gebaseerd op een oude Elle Eten

2 tenen knoflook, in plakjes
1 el olijfolie
500 gr kleine, nieuwe aardappels (vastkokend en met dunne schil, want die laat je eraan)
150 ml slagroom
zout en peper
75 gr rucola

Verhit de oven op 180 graden (170 graden hetelucht).

Doe de olie in een pannetje en fruit de knoflook daarin, heel zachtjes en heel kort, want kleuren mag het beslist niet. Giet de slagroom erbij en haal het van het vuur.
Boen de aardappels schoon en snijd ze in de lengte doormidden. Doe ze in een ovenschaal en giet de slagroom erbij. Bestrooi met zout en peper.

Zet het in de oven en bak het zo’n 50 tot 60 minuten. Kijk maar even. De aardappels moeten uiteraard gaar zijn. Schep ze wel af en toe even om. Laat dit tot lauw of kamertemperatuur afkoelen en serveer dan op een bedje van rucola. Schenk er wat van die slagroom op!



Geen opmerkingen: