2 november 2019

Mozzarella met warme tomatensalade


Zoals iedereen het over Spa Rood heeft als men water met bubbels bedoeld, zo noem ik al mijn harde Italiaanse kaas om te raspen ‘Parmezaanse kaas’. In werkelijkheid koop ik meestal Grana Padano, het goedkopere zusje. Bij ons aan tafel wordt de ‘Parmezaan’ namelijk zowat opgesnoven en zo’n punt kaas verdwijnt gewoon bij de gemiddelde pastamaaltijd. Dat soort kaaskoppen ga ik dus niet zo’n chique kaas geven.

Een ander probleem voor de strikte vegetariër is dat dergelijke harde kazen vaak niet vegetarisch gestremd zijn, om over de echte Parmigiano Reggiano nog maar te zwijgen. Die mozzarella hieronder is wel in een vega versie te vinden, maar de Parmezaan…? Nu ben ik zelf niet eens 100% vegetariër, maar ik kreeg zakjes met 'flakes' van Grozette toegestuurd om te proberen. Geen echte Parmezaan, maar wel van die hartige, geschaafde schilfers, die het vooral op de salade of een pasta goed doen. En die flakes zijn dus wel vegetarisch. AH heeft hem in ieder geval en een zakje kost 2 euro.


En dan moet ik alleen nog even zeggen dat ik deze salade heel erg lekker vond! Het zou ook een goed zomers gerecht zijn, dus ik zal hem zeker ook onthouden voor volgend jaar. 

Mozzarella met warme tomatensalade

30 gr pijnboompitten
1 rode ui, in kwarten en dan in reepjes
olijfolie
600 gr gemengde kerstomaatjes (geel en rood)
1 tl gedroogde oregano
suiker, zout en peper
4 el balsamicoazijn
ruime hand verse basilicum, in reepjes gescheurd
3 a 4 bollen mozzarella (of ook lekker: burrata)
een handje geschaafde Parmezaanse kaas (of die vegetarische Grozette Flakes)



Rooster de pijnboompitten in een droge koekenpan tot ze kleur krijgen en schep ze dan in een kommetje. Verhit 2 el olijfolie in de pan en doe de ui erin. Bak deze even tot het wat zachter wordt. Voeg dan de tomaten toe en bak ze twee minuten op middelhoog vuur. Schep ze af en toe om. Voeg 2 tl suiker toe, samen met de oregano en wat zout en peper naar smaak. Bak nog een minuut door en voeg dan de azijn toe. Schep goed door en bak de tomaten nu zolang of tot ze net beginnen te barsten of iets slapper worden. In totaal zouden de tomaten niet langer dan een minuut of vier in de pan moeten liggen.

Ondertussen scheur je de mozzarella in het midden open (maar niet helemaal door) en leg ze op een schaal. Schep de tomaten daar omheen en je kunt wat van de ui in de mozzarella scheppen. Bestrooi met de pijnboompitten, basilicum en Parmezaan. Direct serveren.




Geen opmerkingen: