10 november 2019

Indonesische macaroni en smoor van eieren


Indonesische macaroni – ja, dat moest ik hier thuis ook al uitleggen. Maar het kwam door een jaren-80 recept, dat ik ergens in een boekje tegenkwam en het leek me eigenlijk een briljant idee. In die tijd was dit een typisch einde-van-de-maand-en-het-geld-is-op-recept, en nu is het pure nostalgie. En vroeger ging je aan de slag met zo’n zakje gedroogde groente, maar nu gewoon met verse groente, he? En ja, ik weet dat het amper een recept is en het is gewoon doordeweekse nasi, maar dan als macaroni vermomd, maar de kinderen zijn er hier dol op (ik heb zelfs al 'favoriet eten' gehoord!) en ik verwerk er flink wat groente in. Nou ja, misschien dat jullie er ook iets aan hebben. 

Om er toch nog iets van een recept aan toe te voegen, heb ik wel iets lekkers van Beb Vuyk uit haar Groot Indonesisch Kookboek: smoor van eieren, waarin de eieren als spiegelei worden gebakken en dan worden omgeschept met een soort tomaten-ketjap-saus.

Indonesische macaroni
vegetarisch recept voor 2 grote en 2 a 3 kleine mensen

800 gr gemengde groente, gesneden (ik had een kant-en-klaar mengsel van prei, courgette, ui, wortel en paprika)
scheutje (olijf)olie
2 teentjes knoflook, gesnipperd
1 kuipje Conimex boemboe voor nasi (of voor bami) (95 gram)
300 gr macaroni

Verder naar keuze:
1 ei p.p. – gebakken of gekookt (of de smoor van hieronder)
ketjap manis voor erbij
sambal badjak naar smaak voor erbij
wat pinda’s en/of seroendeng of gefruite uitjes

Pak er een grote hapjespan bij en verhit daarin wat olie. Bak de groente en knoflook daarin gaar op middelhoog vuur. Dat doe ik met een deksel erop en na een tijdje doe ik er een beetje water bij, omdat het anders te droog bakt. Voeg dan de boemboe toe, samen met nog eens een goede scheut water. Laat dit nu zachtjes verder pruttelen.
Ondertussen ook de macaroni gaarkoken, afgieten en toevoegen aan de groente. Breng op smaak met zout.

Daarbij ook eieren bakken of koken en op de pasta serveren.
Serveer waar gewenst met ketjap, seroendeng, etc.



Smoor van ei
bron: Beb Vuyk - Groot Indonesisch Kookboek

8 eieren
olie of boter om te bakken
2 sjalotten of 1 niet te grote ui, gesnipperd
1 a 2 tenen knoflook, gesnipperd
1 kleine prei, in halve ringetjes
een mini-blikje geconcentreerde tomatenpuree (70 gr)
1/2 blokje groentebouillon
175 ml water
2 el ketjap manis
nootmuskaat, zout en peper

Bak de eieren in een koekenpan aan beide kanten als spiegelei bruin. Dat gaat dus in twee keer als je 1 pan gebruikt. Houd de gebakken eieren apart op een bord en ga in dezelfde pan verder met de saus: bak de ui, knoflook en prei in wat olie of boter tot het zacht is. Bak de tomatenpuree even een minuut mee en voeg dan het bouillonblokje en het water toe. Roer de ketjap erdoor en breng op smaak met nootmuskaat, zout en peper. Laat dit even iets inkoken tot je een saus zo dik als ketchup hebt. Leg de eieren er weer in en schep ze voorzichtig om. Laat het doorwarmen en serveer.


3 opmerkingen:

YvV zei

Ha, hier ga ik vrijdag de kinderen mee op hun neus laten kijken!

YvV zei

De eieren waren een hit! Maar de nasi doen we volgende keer toch liever met rijst. Thanks weer voor je inspiratie.

Eerst Koken zei

Nou ja, 1 van de 2 is ook mooi meegenomen :)