16 februari 2020

Rijst met wortel en spitskool met kikkererwten uit Tamil Nadu



Er zijn al meerdere recepten op dit blog verschenen omdat ik collega’s in het buitenland het vuur aan de schenen legde: wat is je favoriete recept?? Graag iets uit je eigen land. Daar doen ze mij erg veel plezier mee, omdat ik vaak stuit op dingen die ik niet zelf zou hebben gevonden. Dit keer kwam ik uit bij een collega die zijn wortels heeft in Tamil Nadu, de Zuid-Oostelijke deelstaat in India, die als hoofdstad Chennai heeft (bij ons bekender als Madras).

gerechten uit Tamil Nadu

De collega vertelde mij over ‘idiyappam’ ook wel ‘stringhoppers’ genoemd (zie link voor een filmpje waarin ze gemaakt worden) en het gaat dan om een soort ‘spaghetti’ of noedels van rijstmeel. Het wordt gegeten als ontbijt. Maar ja, die dingen worden gemaakt met een soort pers, waar je het deeg doorheen drukt, maar dat hebben we hier allemaal niet… De string hoppers moesten dus even worden overgeslagen. Maar toen ik verder zocht naar recepten uit dit deel van India werd 1 ding me wel duidelijk: wat wij hier als Indiaas bestempelen is niet hetzelfde als de keuken uit het Zuid-Oosten. India is natuurlijk een enorm land met grote verschillen, ook in de keukens, maar bijna alles wat ik zag was mij compleet onbekend. Om nog maar niet te spreken van de groentesoorten die men gebruikte; ze zien je al aankomen bij de AH… Toch wilde ik wel iets nieuws maken en ik kwam uiteindelijk uit bij twee simpele recepten, allebei uit het Zuiden: rijst met geraspte wortel en gebakken spitskool met kikkererwten:

Rijst met wortel
vegetarisch/veganistisch recept voor 2 grote en 2 a 3 kleine mensen

300 gr ongekookte (zilvervlies)rijst
chilivlokjes naar smaak
3 el pinda’s
1,5 el gedroogde kokos
1,5 tl gemalen koriander
1 grote ui, gesnipperd
1 of 2 groene chili’s
1 tl mosterdzaad
1 tl komijnzaad
een paar curryblaadjes of limoenblaadjes (curryblaadjes zijn hier haast niet te verkrijgen; zie hier mijn betoog over limoenblaadjes) 
250 tot 300 gr geraspte wortel
1/2 tl kurkuma
zout
olie
eventueel verse koriander

Kook de rijst gaar en laat deze daarna goed droog stomen. Zet hem dan apart.

Verhit wat olie in een wok of hapjespan en doe hierin de pinda’s, kokos, korianderpoeder en chilivlokjes. Laat dit even kort bakken en iets bruin worden. Haal het dan uit de pan en houd het apart.

Ga verder in dezelfde pan: verhit er weer een beetje olie in en doe er nu het mosterdzaad, komijnzaad en de curry- of limoenblaadjes in. Laat dit even heel kort bakken en doe dan direct de ui en groene chili erbij. Laat dit 2 a 3 minuten bakken. Doe de kurkuma en geraspte wortel erbij en bak nog eens 2 a 3 minuten. Voeg tenslotte de rijst toe en zout naar smaak en warm het goed door. Aan het einde meng je de gebakken pinda’s/kokos erdoor.
De limoenblaadjes eet je niet op, dus die kan je er op het bord uithalen.

Spitskool met kikkererwten
vegetarisch/veganistisch recept voor 2 grote en 2 a 3 kleine mensen

1 el olie
½ tl mosterdzaad
700 gr met spitskool, in kwarten en dan in fijne reepjes
½ tl kurkuma
optioneel: een goede snuf asafoetida (hier meer over dit kruid
4 el gedroogde kokos
optioneel: 1 a 2 groene chili’s
½ tl komijnzaad
1 blik kikkererwten a 400 ml
zout

Verhit de olie in een grote hapjespan of wok. Laat het mosterdzaad tien seconden bakken. Doe de spitskool er dan bij, samen met de kurkuma en eventueel de asafoetida. Leg er een deksel op en laat het tien minuten rustig garen. Daar mag best een kopje water bij, anders bakt het maar aan. Voeg daarna de kokos, komijn en groene chili toe en meng het erdoor, samen met de kikkererwten. Laat het deksel eraf en bak de groente droog. Breng op smaak met zout.

Eventueel serveren met een mango chutney. Wij aten er ook wat ‘pickled garlic’ bij. Dat is ook een soort chutney, maar dan met stukjes knoflook en vrij pittig.



Geen opmerkingen: