7 oktober 2020

Allgäuer Käsespätzle


Deze deegsliertjes worden beslist op meer plekken gemaakt, maar in de Allgäu in Zuid-Duitsland schijnen ze er patent op te hebben. Het is trouwens ook één van de weinige vegetarische hoofdgerechten uit de klassieke Beierse keuken. Daarmee zeg ik niet dat het een groenterecept is; dat  komt hier niet aan te pas…! Wie het noodzakelijk vindt maakt er maar wat sla bij. 

Een 'probleem' is dat wij wat minder goed aan de juiste bergkazen kunnen komen. Maar geen nood; ik gebruikte een mengsel van Gruyère en belegen Goudse, en dat werkt prima. Voor een mildere versie is Emmenthaler met Goudse ook goed. Als het maar goed smelt!

Als je in Duitsland bent zou je eigenlijk eens zo’n spätzleplankje (meer een soort vergietje eigenlijk - foto onder) moeten meenemen. Dat heb ik ook gedaan en daarmee lukt het echt uitstekend. Als je dat niet hebt, moet je de vlugge skills van deze Duitse dame in het filmpje hieronder ontwikkelen. Daaronder zet ik ook een filmpje van de spätzlehobel.








Enfin, en hoe eet je dat uiteindelijk? Hieronder maak ik er gebakken uien bij, maar een zelfgemaakte zurige appelcompote is er ook heerlijk bij. Een glaasje Duitse apfelschorle trouwens ook. Dit populaire drankje maak je van 50% helder appelsap en 50% water met koolzuur.

Allgäuer Käsespätzle
voor 4 personen

Voor de spätzle:
600 gr bloem
6 eieren (M)
250-300 ml melk of water (ik doe half om half)
2 tl zout
1 snuf nootmuskaat

Verder nodig:
500 gr uien
400 gr kaas, geraspt (zie boven)
roomboter om te bakken
1-2 el bloem
zout en peper

Begin met de uien: 
Schil de uien. Snipper 1 ui en zet dat apart voor straks. Snijd de rest in halve ringen. Wentel de halve ringen in wat bloem en bak ze daarna in wat boter in een koekenpan bruin. Zet deze ook apart. 

Dan de spätzle:
Breng je grootste kookpan met licht gezouten water aan de kook.
Meng de bloem, eieren, water/melk, nootmuskaat en zout grondig. Roer even goed door. Laat het deeg daarna kort rusten. Verwerk het dan met de spätzlehobel of met de hand,  in het kokende water, volgens de filmpjes hierboven. Ze moeten 3 tot 5 minuten koken; de noedels zijn klaar als ze gaan drijven. Laat ze in een vergiet uitlekken en laat ze dan schrikken onder koud water. Dan weer goed uit laten lekken.

Verhit wat boter in een grote hapjespan of braadpan en bak de gesnipperde uien bruin. Voeg de spätzle toe en bak ze twee minuten op hoog vuur. Strooi de kaas erover, meng erdoor en laat smelten om lager vuur. Roer af en toe door. Breng de noedels op smaak met zout en peper. Serveren met de uienringen. En liefst ook met een zelfgemaakte appelcompote of -puree.

Het oordeel aan tafel: ah, net als op vakantie! (sterker nog: net zo lekker als hun favoriete restaurant aan de Moezel).



3 opmerkingen:

stella is zuinig zei

Hahaha... ik zal al vol na het lezen van het recept! Het klinkt heerlijk! Ik heb een paar jaar geleden wel eens iets dergelijks in de buurt van Freiburg besteld en kreeg toen mijn bord niet leeg. Inmiddels weet ik dat ik een paar hapjes lekker vind maar voor mij is het te zwaar. Desalniettemin gaan de smaakpapillen meteen hun werk doen! Ik ga nu, 06.40 uur, mijn havermoutpap maken, ook zwaar volgens sommigen. Maar heerlijk en mijn motor doet het straks weer tot de lunch!

Eerst Koken zei

Mijn Zwitserse collega's verdwenen ooit onder de tafel van het lachen toen ik het in Luzern als voorgerecht bestelde. :) ze hadden me onderschat trouwens.

stella is zuinig zei

LOL!!! De rest van de week hoefde jij niet meer te eten!!