2 februari 2021

Brood of wraps met een pompoenspread en vegetarisch ketjapgehakt


Foto’s in winterse tijden blijven een uitdaging, zeker als je niet de moeite wilt nemen om er een daglichtlamp bij te pakken…

Ach, de cavia’s lusten geen pompoen! Dat is jammer, want dan moet ik het zelf opeten. En ik blijf nog wel eens zitten met een halve pompoen. Dat komt, ik ben een Hollander, dus ik neem de allergrootste joekel mee uit de winkel en dat eet je nooit in één keer op… Nu vind ik ook dat je pompoen vooral moet gebruiken voor soep en andere (enigszins) vloeibare zaken en een mens kan maar zoveel pompoensoep eten in zijn leven. Ja, toch?

Maar… ik sta open voor andere recepten en ik kon het mooi combineren met dat vegetarische gehakt van de Blue Butcher waar ik al eerder zo over jubelde. Ik heb dit al gemaakt bij platbrood van de Turkse winkel, en gewone wraps zouden ook goed kunnen, maar dit keer had ik nog een stuk brioche over. Een luxe boterham. Daarop deed ik een schep van een mengseltje, gemaakt met geroosterde pompoen en wat smaakmakers, en tenslotte kwam daar wat (vega) gehakt op, dat was gebakken met een royale scheut ketjap manis. Niets mis mee, mag morgen zo weer op tafel.

Brood of wraps met een pompoenspread en vegetarisch ketjapgehakt

voor de pompoenpuree:
500 gr flespompoen, geschild, schoongemaakt en in plakken van 1 cm gesneden
1 kleine (rode) ui, in kwarten
2 tenen knoflook, niet gepeld
1 el olijfolie
1/2 el bruine suiker
1 tl zout
1/2 tl zwarte peper
1 tl gerookte paprikapoeder
Sambal oelek naar smaak
1,5 el geconcentreerde tomatenpuree
60 ml groentebouillon
mespunt kaneel
optioneel: beetje balsamicoazijn en/of fijngeraspte parmezaan (of een vegetarische alternatief)

Verwarm de oven voor op 200 graden hetelucht (of desnoods 220 graden conventioneel).

Schud de plakken pompoen, ui en ongepelde knoflook om met de olijfolie en suiker. Spreid het uit op bakpapier, op een bakplaat en bak ze gedurende 20 minuten. Als het goed is, is de pompoen dan zacht en begint enigszins te bruinen aan de randen. Laat het dan weer even wat afkoelen.

Knijp de knoflook uit de schilletjes. Pureer de pompoen, ui en knoflook in een keukenmachine; of prak het fijn en maak een puree met een staafmixer. Doe het zout, peper, paprikapoeder, tomatenpuree, sambal, bouillon en kaneel erbij en draai het tot een puree. Proef of het daarna nog iets nodig heeft? Nog wat meer zout? Specerijen? Misschien vind je een klein scheutje balsamico lekker, of voor wat extra umami kan je ook 2 eetlepels fijngeraspte parmezaan toevoegen.

Verder nodig:
2 x 300 gr Blue Butcher vegetarisch gehakt
beetje olie om te bakken
zo’n 5 el ketjap manis
eventueel verse, gehakte koriander
veel bosui, in ringetjes, of eventueel heel fijn gesneden prei
wraps of ander brood (alles kan…)

Bak het gehakt in wat olie bruin. Giet er dan de ketjap manis bij en schep even om.
Smeer wat pompoenpuree op een wrap/broodje, verdeel er wat gehakt over en strooi er koriander en ruim bosui over. Oprollen of vouwen en eten!

 


Geen opmerkingen: