25 februari 2012

Marokkaanse pannenkoekjes met amandelspijs en appelcompote


Beghrir zijn fraaie, Marokkaanse pannenkoekjes met gist. Door de gist vormen zich gaatjes, die er om schreeuwen om het traditionele mengsel van boter en honing op te slurpen. Maar ze doen het ook erg goed met appel en spijs. Bovendien leken ze me ook ideaal voor hartige vullingen, omdat het griesmeel dat wordt gebruikt een aparte, volle smaak heeft. Maar vraag me nu niet om dat te omschrijven… Overigens gaat het niet om gewoon griesmeel zoals de supermarkten dat verkopen, maar een fijnere soort waarvoor je naar een Turkse/Marokkaanse winkel moet. Ons eigen griesmeel is grover.

Makkelijk zijn ze overigens niet. Pas toen ik was aanbeland op de bodem van mijn kom met beslag kon ik zeggen dat ik doorhad hoe ik de meeste gaatjes in de pannenkoeken kreeg. De truc lijkt te zijn om met een behoorlijk hete pan te beginnen en het vuur na het vormen van de gaatjes weer wat lager te draaien, zodat de koeken om hun gemak kunnen garen. Kwestie van uitproberen dus. Wees ook matig met het invetten van de pan; het beslag vloeit beter uit in een zeer licht ingevette pan.


Marokkaanse pannenkoekjes met amandelspijs en appelcompote
4 personen

Pannenkoeken:
100 gr bloem
175 gr fijn griesmeel
2 eieren
1 zakje gedroogde gist en 1 tl suiker
¼ liter water en ¼ liter melk
zout
1 tl kaneel
neutrale olie of roomboter om in te bakken

Compote:
3 grote appels, geschild en in blokjes
1 a 2 el suiker

half pakje kant en klaar amandelspijs

Start de gist in een scheutje lauw water met de suiker en laat dit 5 minuten staan.

Klop daarna van alle ingrediënten voor de pannenkoeken een beslag en laat dit op een warme plek een uur rusten. Daarna moet het een levendig en gistend beslag zijn.

Kook de appelblokjes met een scheutje water zachtjes tot een grove compote en voeg de suiker toe. Laat afkoelen.

Gebruik voor de pannenkoekjes een kleine koekenpan en laat deze heet worden. Voeg een klein beetje neutrale olie of boter toe en bak een dun pannenkoekje. Draai de pan niet teveel om het beslag te verdelen, want de gaatjes worden direct gevormd. Begin ook op hoog vuur. De gist zal onmiddellijk moeten werken en belletjes vormen. Draai het vuur dan wat lager en laat de pannenkoek garen. Het wordt niet gedraaid! Dus als de bovenkant droog is, is het klaar. Leg de pannenkoeken steeds met de ongebakken kant op elkaar als je eerst al het beslag wilt bakken in plaats van direct opeten. Bewaar ze eventueel in een lauwe oven.

Serveer de pannenkoekjes met een schep appelcompote en wat verkruimeld spijs. Bestrooi eventueel nog met poedersuiker en geschaafde amandelen.

Oordeel van het smaakpanel: ze eten ze gewoon met stroop, maar dat vind ik al bijzonder, want ze hebben niet echt dezelfde smaak als gewone Hollandse pannenkoeken.



4 opmerkingen:

Fatima zei

Kom op een gemiddelde marokkaanse forum en je struikelt over de begrir-topics. Als je mooie goeie begrir kan maken dan ben je een echte marokkaanse kokkin haha.

Veel dames (inclusief wij thuis) hebben een aparte begrirpan. Een die nergens anders voor gebruikt mag worden. Anti aanbak en geen vet gebruiken.

lekker die amandelspijs. ga ze binnenkort eens weer maken en dan vullen.

Anonymous zei

ik zag dit van de week op 24 kitchen..maar volgensmij horen marokkaanse pannenkoekjes wel wit te zijn..niet bruin bakken dus, en vrij dik.

maarja mis vond je dit lekkerder

Anonymous zei

jeannette zei;

wat lijkt me dit een heerlijk
recept, ik ga het gauw maken
waar haal je al die inspiratie
toch vandaan, ik volg met plezier
je blog,

28 februari 2012 17.10

Marsepein zei

@anoniem Ja, deze pannenkoekjes zijn inderdaad wit, want ze worden maar aan 1 kant gebakken. Maar de gebakken kant is toch echt eh... gebakken. :) En dat zie je op de foto.