9 juli 2013

Pasta met gestoofde kip en sinaasappel


"Mama, mag ik de fleur de sel hebben?" vroeg mijn zoon van vier jaar oud.

Ik geloof dat ik dat in mijn foodiegeheugen op wil slaan. Deze kip was er niet de aanleiding voor, maar wel de reden dat de kinderen hem niet aten (zie onder).

Pasta met gestoofde kip en sinaasappel
recept voor 4 personen
bron: Delicious magazine 1/2008 (maar dan met eendenbouten!)

4 flinke kippenbouten, met vel (ik had reusachtige biologische bouten van samen 1600 gram)
1 grote ui, gehakt
1 wortel (150 gr), gehakt
2 tenen knoflook, gesnipperd
1 klein blikje geconcentreerde tomatenpuree (70 gr)
1 opgehoopte el bloem
500 ml rode wijn
300 ml kippenbouillon (van 1 tablet)
2 laurierblaadjes
tijm naar smaak (het kan flink wat hebben)
rasp en sap van 1 (bio) sinaasappel
1 el honing
400 – 500 gr pasta


Begin met een braadpan of een gietijzeren pan, zoals een Creuset, die straks ook in de oven kan. Braad hier de kip in bruin; begin met de velkant eerst. Ik voegde een klein beetje olie toe, maar er komt ook vet uit het vel, dus misschien kan het ook zonder. Bak ze 5 minuten aan elke kant. Doe dit eventueel in twee keer als de kip niet samen in de pan past. Overigens hoeft de kip straks niet plat te liggen, dus als de bouten erg groot zijn, komt dat later ook wel goed.

Verwarm de oven ondertussen voor op 170 graden (150 graden hetelucht).

Haal de kip uit de pan en leg het even apart. Voeg de ui, knoflook en wortel toe aan de pan en bak het drie minuten. Voeg de tomatenpuree toe en bak nog eens een minuut. Bestrooi dan met de bloem, schep door, en voeg de wijn en bouillon toe. Breng het aan de kook en breng op smaak met zout en peper. Leg de kip er weer in. Als ze niet goed passen, leg ze dan op hun kant met het dikke stuk naar onder. Leg het deksel erop en zet de pan in de oven. In het originele recept laten ze dit twee uur staan om te sudderen, maar ik haalde na een uur het deksel eraf en verlaagde de temperatuur naar 150 graden. Na een uur en drie kwartier viel de kip van het bot. Laat het anders nog een kwartier staan.

Haal de kip uit de pan en laat deze iets afkoelen. Kook ondertussen de saus iets verder in. Proef het en voeg eventueel de honing naar smaak toe.

Haal het vlees van de bouten en doe dit in de saus. Kook ondertussen de pasta gaar. Serveer ze samen, bestrooid met peterselie. Pecorino doet het er ook goed bij.

Oordeel van het smaakpanel: Nou ja zeg, de kinderen aten liever kale pasta dan mijn saus! Wat een zeurpieten. Het probleem kan ook zijn dat Meneer ’s middags chips van bieten heeft staan bakken en dat ze met z’n allen in de schuur hebben staan schransen van de groentechips. En vandaar dat Kleine Chef naar binnen werd gestuurd door Meneer om de fleur de sel te halen.
 

 

Geen opmerkingen: