11 november 2013

Liebster Awards...!

Ach jee, Eerst Koken kreeg de Liebster Award aangereikt vorige week. Verwacht nu niet dat het plotseling allerlei deuren voor me zal openen en dat ik binnenkort naast mijn schoenen zal moeten lopen, want het is slechts een vrijblijvend aardigheidje. Een schouderklopje tussen bloggers onderling en voor jullie, als lezers, is het een verwijzing naar een ander blog. Want daar draait het om: leer eens een nieuw blog kennen. Een jong of klein blog, en eentje die het waard is om gelezen te worden. Om eerlijk te zijn is mijn blog niet echt jong meer, en klein is Eerst Koken toch ook niet meer. Maar goed, het was dan wel een hele eer dat twee blogs tegelijkertijd aan mij dachten. Kijk, dat is dan weer heel leuk. Vandaar dat ik de Liebster Award in grote dank aanvaard.

Beide blogs stelden mij 11 vragen zodat u mij eens wat beter leert kennen. Zat er eigenlijk al een gezicht bij dit blog voor u? Nee? Nou, dit ben ik dus. In de Londense Metro:

 
En zo kent u mij momenteel op Twitter:
 
 
En wie dacht er aan mij? De eerste was De La Vie. Als zij mij niet had genomineerd, had ik haar voorgedragen: ga dat lezen, wat een ontzettend lekker leesbare stukjes. Daar kan ik nou jaloers op zijn! En ze vroeg mij het volgende:

Wat ligt/staat er in je ijskast dat je allang weg had moeten gooien?
Dat kan ik hier niet zeggen, want dan heb ik van iemand gekregen. J Maar laatst heb ik wel een fles vissaus weggedaan. Dat wordt hier een stuk minder gegeten nu we kinderen hebben. En het dopje van de Canadese maple syrup zit eigenlijk wel muurvast.
 
Heeft iets je ooit doen kokhalzen? Eten of drinken, hè.
Eh, afgezien van wat puberale drinkgelagen? Gekookt zeehondenvlees dan. Wie denkt dat gekookte spruitjes de ergste en meest snijdbare lucht opleveren, heeft nog nooit in een Groenlandse keuken gestaan. Gatver! Het is trouwens meer zeehondenblubber, want het is gewoon vetspek.

Wat kan jij op een zondagavond maken uit je voorraadkast/vriezer als je geen boodschappen hebt gedaan?
A-L-T-I-J-D Ragu Bolognese. Werkelijk altijd. Zodra de saus op is, staat er een nieuwe pan te pruttelen.

Wat vinden je vrienden het lekkerste dat je kookt?
Bananen tarte tatin? De kinderen zien het liefste pasta. En Meneer noemt zojuist de pasta met vermouthsaus.

Wat wil je eten de avond voordat je amandelen geknipt worden en je de komende weken alleen maar perenijsjes mag?
Kartoffelsalade met spekjes en brood. Met van die mayonaise dus, niet die Duitse aardappelsalade met bouillon, hoewel ik die ook lekker vind.

Wat is het beste kookboek in je kast?
Dat is heel erg moeilijk, want ik heb er niet echt eentje die ik werkelijk stuk lees. Misschien toch Julia Child als naslagwerk. O ja, en Sylvia Witteman’s verzamelde recepten. Alleen al om eens goed te lachen. Dat is een boek dat ik mee zou kunnen nemen op vakantie. Wat een fantastisch mens!

Wat is het beste non-kookboek in je kast?
Lolita van Nabokov – alleen voor de eerste alinea. En dan Nooit Meer Slapen. Of de bundels van Vasalis, daar ga ik altijd van huilen. En ik vind Tip de Muis van de Action echt top.

Welke wijn drink je graag bij welk gerecht?
Barbera-wijnen hebben mijn hart gestolen en dan speciaal de Tre Roveri. En anders een Pinot Noir – zo’n soepel dansend wijntje voor erbij. Doe dat maar bij wat hapjes, het liefste smeerbare dingen met goed vers brood erbij. Oef…

Welk restaurant in Nederland moeten we allemaal naar toe?
Geen idee. Ik heb drie kinderen en kook zelf graag. Waarom zou ik naar een restaurant gaan?
Maar zo’n beetje elke maand is óf Meneer op reis, óf ik. En in het buitenland eten we dus wel in restaurants. Zodoende weet ik er wel eentje in Oxford: het restaurant van het oude kasteel - Malmaison. Elke keer weer verbluffend simpel en fantastisch. De locatie werkt ook wel erg mee. In de zomer zit je daar in de tuin, tussen de kasteelmuren. Het is er heel stil, de bediening onberispelijk en Brits, de zon zakt achter de muur en ik zit er telkens weer met mijn gedachten en mijn glaasje whisky echt ontzettend gelukkig te wezen.

O ja, en Jamie’s restaurant Barbecoa in London is een aanrader. Ik ben na het eten niet zo heel vaak ronduit euforisch, maar daar was ik er wel even stil van. Het kan ook van de rekening zijn gekomen.

Wat kook je dat je als kind graag at?
Hollandse macaroni, met geraspte Goudse kaas en heel veel ketchup! Maar ik maak het niet met een zakje gedroogde groente of Smac!

Wat stem je? Nee hoor grapje. Hier mag je antwoord geven op een vraag die ik niet heb gesteld, maar die je graag had beantwoord.
Wat verzuim jij als foodie om zelf te maken?
Mayonaise – ik heb het nog nooit zelf gemaakt. Dat rauwe ei houdt me tegen. Dat heb ik ook met klassieke tiramisu.

Neptunes Kitchen kende ik alleen van Facebook, maar sinds de laatste paar maanden wordt er opeens flink geblogd op deze site. Zij stuurde mij deze vragen:

Met welke Nederlandse bekende (tv) kok zou je een dag willen mee lopen en waarom.
Herman den Blijker – niemand die zo aanstekelijk aan zijn vingers kan likken. Ik wil het dan ook proeven. Niet van zijn vingers hoor… Stel je voor…. Nee, doe dan Paul Hollywood’s vingers maar. Daar wil ik best wat banketbakkersroom vanaf likken.


Als je als gast host een maaltijd mocht maken in het 24 Kitchen programma "De makkelijke maaltijd" wat zou je dan maken.
Een risotto of pasta – dat is echt het ideale recept hier voor doordeweeks

Stel je hebt een tuin met een plantenkast. Welke soort groente of fruit zou je zelf willen verbouwen?
Palmkool en boerenkool in de kas, zodat het koolwitje er niet bij kan komen!! Deze zomer was hij me voor, maar volgende zomer ga ik weer een poging wagen. Maar ik heb dus geen kas.

Het is zaterdag vijf uur, je hebt de gehele dag geshopt, hebt pijnlijke voeten en je bent moe maar je gezin wil wel nog graag eten. Wat maak je?
Ik heb geshopt, zeg je? Dan zit er vast eten in mijn tassen. Geen probleem zou ik zeggen. En anders gewoon een tosti. Ja, of die Bolognese-saus van hierboven dus, uit de vriezer.

Je organiseert een feestje, wat staat er bij jou altijd tussen de hapjes?
Ik ben gek op ‘vloeibare’ dingen. Sausjes, dips en smeersels: boursin, guacamole, knoflooksaus, en voor Meneer obscure Franse schimmelkaasjes, die de kinderen vervolgens achter hun kiezen proppen. Verder nog meer vloeibare dingen: ik waardeer een goede whisky of koude gin.

De meest bekende saus bij pasta is toch wel Bolognese saus, hoe eet jij je pasta het liefst?
Ja, dat is inderdaad wel mijn favoriet. Lekker vol van smaak. Een saus die er gewoon staat.

Wat mag er niet ontbreken in je ideale keuken?
Een oven! Ik snap niet hoe mensen zonder kunnen. O ja, en een keukenmachine - een must have!

En wat komt jouw keuken absoluut niet in?
Zo’n cakelolly-machine. Hoe heten die dingen? Of andere trivia dat heeft te maken met cupcakes.

Wat is je favoriete buitenlandse keuken?
Tja, toch Italiaans, maar met stip op 2 staat Scandinavisch, waarbij ik Deens, Zweeds en Noors even over één kam scheer. Sorry jongens. Het gaat om het hele Scandinavische palet van room, vis, brood, kardemom en wienerbröd. Oh man, had iemand het nu zojuist over wienerbröd? Croissantachtig gistdeeg, net krakend vers uit de oven, met een amandelvulling en geschaafde hazelnoot en wat sliertjes wit suikerglazuur erop? Dat broodje is echt voldoende om emigratie te overwegen.

We koken allemaal het liefst zo vers mogelijk. Is er iets wat je toch kant-en-klaar het liefst koopt of uit een pakje?
Bouillonblokjes en mayonaise. Anders blijf je bezig…. Ik sta nu al voortdurend achter het fornuis. Als de kinderen me zoeken gaan ze altijd eerst in de keuken kijken.

Noem 1 tip om je gerechten zo gunstig mogelijk te fotograferen?
Daglicht. En dan vooral tijdens het avondeten… helaas van ons weggegaan voor de komende 5 maanden. Ik probeer zoveel mogelijk overdag en in het weekend te doen, maar dat geeft nogal eens wat keuzestress en wrijving met de rest van het gezin.

Ik geef de Liebster Award door aan 1 ander blog (de regel is vijf, maar we zijn in Holland… Zo groot is het hier allemaal niet). Ik kwam uit bij (K)eet Mee, waar de wat ongewonere recepten, met ingrediënten waar sommige mensen een beetje bang voor zijn, niet worden geschuwd, zoals speltrisotto of brandnetels. En ze maakt graag dingen zelf. Ketchup bijvoorbeeld. En zo zie ik dat graag.

Mijn 11 vragen voor Keet Mee zijn:

  1. Wat is je favoriete kookblog?
  2. Heb je een versleten kookboek? Welke is dat?
  3. Anthony Bourdain schreef ooit dat als je mensen vraagt naar de laatst gekozen maaltijd van hun leven, dat dat nooit een culinaire hoogstandje is, maar altijd iets van thuis, van vroeger. Dat geloof ik ook wel. Wat zou jij kiezen?
  4. Heb je een guilty pleasure, zoals gefrituurde Mars? Halve pakjes Boursin op 1 cracker? Een Magnum om 11 uur ’s avonds? Iets waar je maar even niet over blogt?
  5. Wat is het vieste of raarste dat je ooit hebt gegeten?
  6. En andersom; wat is het lekkerste dat je ooit hebt gegeten?
  7. Wat zette je je geliefde voor toen hij/zij voor het eerst bij je kwam eten?
  8. Een lastige? Wat is je mooiste eetervaring? Waar was je, waarom was je daar?
  9. Je krijgt vijf kleuters te eten en ze mogen beslist geen patat, pannenkoeken of pizza eten. Wat maak je voor ze?
  10. Uit eten of zelf koken?
  11. Iets dat niet veel mensen van mij weten is dat ik…

 

 

Geen opmerkingen: