7 oktober 2015

De saucijzenbroodjes van Yvette, maar dan vegetarisch



Vleesvervangers... Het woord wordt soms bijna verguisd. Er wordt smalend geroepen dat vlees toch niet ‘vervangen’ hoeft te worden. Gewoon weglaten en dan eet je ook goed? Nou... niet wat mij betreft. Als je Hollandse pot eet, moet daar gewoon iets met eiwitten naast. Stamppot zonder worst of gehaktbal? Snert zonder vlees? Nee, dat gaat niet. Soms moet er wel degelijk worden vervangen als je vegetarisch wilt eten. En dat gaat prima, hoewel je in de meeste gevallen flink de portemonnee moet trekken. Zelf maken is een optie, maar dat is vaak niet de snelste keuze. Ik heb een rijtje vervangers in de receptenindex staan, maar ik zal het doordeweeks niet om mijn hoofd halen om dat even snel te maken.
En daarom koop ik ze vrij vaak. De producten van de Vegetarische Slager bijvoorbeeld: Meneer maakt erg lekkere ‘gehacktballen’ met een soort dikke tomatenjus met ketjap. Of Valess, vooral die met kaas of satesaus. Ook de hamburgers van Tivall zijn erg lekker. En toen ik vandaag bij de Jumbo terecht kwam, zag ik daar een enorm aanbod, met allerlei leuke merken die ik nog niet kende (rechtsboven liggen overigens ook de burgers gemaakt van meelwormen):


Vorige week ontving ik twee vegetarische produkten om uit te testen: de Champignon Burger van Koolen, te koop voor 2,69 bij AH en Jumbo,  en Vers Gehakt van Good Bite, te koop voor 2,69 bij de Jumbo (en 2,90 bij de Deen). En dit vond ik ervan:

Champignon Burger van Koolen


Ook voor vegetariers!, staat er op de verpakking. En dat vind ik schattig, want ik vermoed dat vegetariers hun grootste afnemers zijn. Maar ja, waarom eigenlijk, want het ziet er allemaal aantrekkelijk uit: een schijfje gemaakt van grotendeels champignons en geitenkaas, in plaats van soja-eiwitten (zit er wel in, maar niet veel), en op smaak gebracht met honing, walnoten en tijm. Kan niet fout gaan, zou je zeggen. Dat wil de niet-vegetarier toch ook wel? Het burgertje wil dan ook geen imitatievlees zijn. Het is gewoon een soort eh… champignonfantasie. En goed gelukt ook. Het smaakte goed en ik zou hier wel een stamppotje rode kool naast lusten! Niets mis mee. En ze hebben nog meer soorten ook.


de ongebakken burger

Vers gehakt (vegetarisch) van Good Bite


Nepgehakt op basis van soja? Als het wat is, dan kan het wel eens een aardige vervanger zijn voor sommige producten, zoals de saucijzenbroodjes hieronder. En misschien ook wel een hele soja-gehaktbal? Tenslotte eet ik ook die ‘gehacktballen’ van de Vegetarische Slager. Die Slager heeft overigens een nagenoeg gelijk product (‘rauw gehackt’) in de vriezer liggen, met bijna dezelfde ingredienten. Alleen gebruikt de Slager zonnebloemolie om het product wat smeuiger te maken, en Good Bite gebruikt palmvet, wat tot zover ik weet, een niet erg gunstig imago heeft vanwege het kappen van regenwouden…


Maar is het te eten? In ‘rauwe’ staat is het niet erg aantrekkelijk en ik kan de associatie met kattenvoer maar moeilijk van me afschudden, maar het recept vraagt om zoveel smaakmakers, dat het haast niet fout kan gaan. Tja, daar maak je alles lekker mee:  Yvette’s saucijzenbroodjes worden rijkelijk op smaak gebracht met warme specerijen, mosterd, ketchup en ketjap. Ik had alleen wat meer ei nodig om het vega gehakt hanteerbaar te maken, want anders blijft het te droog.
Eenmaal gebakken smaakt het best prima. De structuur is goed en geloofwaardig en de sojasmaak van het ongebakken product is niet meer te proeven in het warme broodje. De kinderen vonden ze ook erg smakelijk. Voor een doorgewinterde vegetariër is het zeker het proberen waard, voor de prijsbewuste, flexitarische consument ligt het lastig. Voor een gezin van vijf personen loopt het tenslotte allemaal behoorlijk in de papieren. Bovendien lijkt het gehakt mij niet lekker zonder flink wat smaakmakers. En dan kan je je afvragen of je niet ook zelf een vervanger in elkaar kan klussen.

Het originele recept van Yvette staat hieronder. Ik deelde dit door 4 en gebruikte een 250 gram verpakking van Good Bite. Ik maakte er 6 saucijzenbroodjes van.


De sauzijzenbroodjes van Yvette van Boven
Yvette zegt dat het goed is voor 15 stuks, maar wat mij betreft kunnen er veel meer mee worden gemaakt! Ik maak er zeker 22 broodjes van.
bron: Homemade Winter – Yvette van Boven

1 kg rundergehakt of dus vegetarisch ‘rauw‘ gehakt
1 ei (waarschijnlijk iets meer bij vega gehakt)
3 el ketchup
75 ml ketjap manis
1 el worchestershiresaus (daar bestaan vegetarische varianten van)
1 afgestreken el kaneel (volgens het origineel; ik vind het teveel en gebruik 1 tl)
1 afgestreken el piment (of anders iets minder speculaaskruiden of juist wat meer nootmuskaat)
1 tl nootmuskaat
2 el mosterd
handje paneermeel (of zoveel als nodig is om een mooie deeg te maken)
scheutje tabasco naar smaak
1 kleine tl zout

Verder:
15 tot 22 blaadjes roomboterbladerdeeg
1 ei om te bestrijken


De vulling is simpel: gewoon door elkaar mengen tot een lekker smeuïg, maar niet te nat deeg.

Verwarm de oven op 180 graden (170 graden hetelucht)

Laat het bladerdeeg ontdooien, leg er een worstje van gehakt op en vouw het dubbel. Druk de lange kant dicht (eventueel met een vork). Bestrijk de bovenkant met losgeklopt ei.

Bak de broodjes in 25 tot 30 minuten gaar en bruin.

Yvette roemt daarbij haar appel-tomatenchutney, ook uit Homemade Winter. En anders gewoon mosterd... Hmmm...


Geen opmerkingen: