11 november 2015

Rendang van spitskool – recensie van ‘Zoals alleen oma dat kan’


“Zoals alleen oma dat kan” – is de titel niet een beetje demotiverend? Je hoeft er haast niet aan te beginnen, want alleen oma kan het zo lekker koken… Maar goed, laten we toch maar eens verder kijken. TV-chef Danny Jansen schreef een boek naar aanleiding van de gelijknamige kookserie op 24kitchen waarin hij verschillende oma’s de keuken inhaalt om hun Indische recepten te proberen. Een goed idee, want laten wij Hollanders nou ronduit gek zijn op al die bekende gerechten, en een verzameling ervan in één boek kan erg fijn zijn. En dat is het ook. Het is een fijn boek om in huis te hebben. Een duidelijk signaal daarvan bij mij is dat ik recensieboeken vaak doorgeef aan anderen, omdat het hier anders vol loopt, maar deze houd ik voorlopig nog even. Ik heb namelijk zeker tien recepten gezien die ik moet proberen, waaronder de Indische gehaktballetjes, babi ketjap, pasteitjes met makreel en sambal tomaat. Hmmm…




Het boek is verdeeld in 7 verschillende rijsttafels. Zes van de oma’s en eentje van Danny zelf. De menu’s bevatten van alles en nog wat, van groentegerechten tot veel recepten met kip, rund, varken, vis (vooral makreel) en garnalen. Desserts waren duidelijk geen speerpunt, want met slechts drie stuks komen die er wat karig vanaf. Spekkoek zit daar dan gelukkig wel weer bij. Gemaakt met een pond margarine? Nou ja, oma zal het wel weten…

Alles goed tot zover. Maar… wanneer je bij de ‘sambal goreng basa’ een kilo rundvlees nodig hebt, dan wil ik wel graag weten welk onderdeel ik van de koe moet hebben… Ossenhaas zal het wel niet zijn, maar riblappen lijken mij ook onwaarschijnlijk wanneer het vervolgens maar 1 uur hoeft te sudderen. Dat vraagt inzicht of aanpassing van de thuiskok en dat zou niet nodig moeten zijn.

Maar verder is het een lekker boek dat zeker zal worden gebruikt hier. Een leuk kerstkadootje ook.


Zoals alleen oma dat kan - Danny Jansen
Uitgever: 24Kitchen
Prijs: 24,95

Ik probeerde de rendang van spitskool. Trek hier wel 4 uur voor uit!


De foto uit het boek en daaronder die van mij. Fotogeniek wordt zoiets natuurlijk nooit...

Rendang van spitskool

1 niet te grote spitskool – een kilo zou mooi zijn. Ik had er eentje van 1,5 kilo en moest extra van de smaakmakers hieronder toevoegen
50 gr zout
1 serehstengel (citroengras), gekneusd
2 djeroek poeroetblaadjes (limoenblad – kijk bij de toko eens in de diepvries? Ze zijn er ook gedroogd, maar zijn dan lang niet zo goed. Ik zou ze weglaten in dat geval)
½ rode peper, gesnipperd
stukje verse gember van ongeveer een centimeter
zonnebloemolie
100 ml ketjap manis (van een fatsoenlijk merk. bv A-brand Ketjap Kentel (ABC) of Ketjap Medja Kaki Tiga)
50 ml gembersiroop
2 el sambal badjak
250 ml groentebouillon

Snijd de kool in kwarten, haal de harde stukken eraf en snijd het dan in hele fijne reepjes. Doe het in een grote schaal. Bestrooi de kool met het zout en laat het met een gewicht erop (bord erop en een zware pan op het bord) twee uur staan. Giet de kool daarna af (er kwam een klein kopje vocht uit bij mijn kool) en spoel het zout eraf onder de kraan. Laat het goed uitlekken.

Verhit een beetje olie in een braadpan en bak de kool en de specerijen enkele minuten. Voeg daarna de rest toe en laat het 2 uur op het laagste vuur sudderen. Doe geen deksel op de pan; het vocht hoort grotendeels te verdampen, maar houd het wel even in de gaten. Ik heb het uiteindelijk korter dan 2 uur laten sudderen. De kool was al eerder boterzacht en lekker doordrongen van de specerijen en ketjap. We aten er maiskoekjes en rijst bij.




Geen opmerkingen: