27 november 2015

Noorse kransekake voor de luie bakker (namelijk in stukjes)



Jawel, ik heb de Noorse kransekakevormen hier in de kast liggen en ik heb de ‘taart’ ook wel eens gebakken, maar er is een reden waarom het nooit op het blog verscheen. Het is namelijk vrij lastig om een nette taart in elkaar te zetten. Kijk, dit was het ooit:




En dit hoort het te zijn:

bron: nordaviabakeshop.co.nz

Notabene; als je de kransekake van Paul Hollywood googelt, dan zal je zien dat zijn bakwerk ook net een toren van Pisa is. Maar goed, afgezien van het stapelen is het een ontzettend simpel gebak en nog erg lekker ook. Glutenvrij zelfs als je daar om geeft. In Noorwegen hoort de taart bij feesten en bruiloften en wordt het versierd met wit glazuur en Noorse vlaggetjes. De kransekake staat gewoon onafgedekt op tafel, waarna iedereen er stukjes vanaf breekt. Het blijft heel lang goed en zelfs onverpakt kan het prima dagenlang op tafel blijven staan. De smaak doet denken aan macarons, maar het deeg is veel taaier.

Om dat hele bouwwerk te omzeilen kan je dus net zo goed kleine koekjes maken. Scheelt je een heleboel gedoe, hoor.


Noorse kransekake voor de luie bakker
Recept voor ongeveer 20 ‘vingers’

200 gr amandelmeel
200 gr poedersuiker (geen gewone suiker!)
snuf zout
2 eiwitten, los geklopt
Eventueel een beetje bloem of poedersuiker om uit te rollen.

Doe het amandelmeel, de poedersuiker en het zout in een kom en voeg er de helft van de eiwitten aan toe. Kneed het tot een deeg en voeg kleine beetjes eiwit toe waar nodig. Je hebt niet al het eiwit nodig, dus niet alles in 1 keer toevoegen! Het moet een glad en handelbaar deeg worden, wat wel nog een klein beetje plakt. Je moet het in ieder geval soepel tot worstjes kunnen rollen.

Dek de kom af en zet het deeg een paar uur, of zelfs een dag, in de koelkast. Pak er daarna stukjes vanaf en rol ze tot worstjes met de dikte van een dikke vinger. Leg ze op een bakplaat, op een vel bakpapier.

Verwarm de oven op 200 graden of 180 graden hetelucht. Bak de koekjes 8-12 minuten, of tot ze heel lichtbruin zijn en laat ze dan helemaal afkoelen. Op de foto zijn mijn koekjes 2 minuten te bruin; ik was met de kinderen speelgoed aan het opruimen en vergat mijn koekjes. Dom…




2 opmerkingen:

Unknown zei

Hoi, ik heb je recept bekeken en vergeleken met die van de Noorse dame die ik ontmoette. Van een andere Noorse dame kreeg ik bakvormen. Mijn taart is zo mooi geworden dat ik je hem graag wil laten zien en mijn tip met je wil delen. Geen idee hoe ik hier een foto bij kan plaatsen

Eerst Koken zei

Laat maar doorkomen op eerstkoken@hotmail.com :) ik ben benieuwd!