16 september 2018

Italiaanse tomatensoep met pasta



Ik heb een nieuw recept voor tomatensoep. Er is op zich niets bijzonders aan, hoor - het is echt een basisrecept - maar het was zo lekker zoet en geurig dat ik hem beslist wilde bloggen. Dat zoete kwam waarschijnlijk ook van de kerstomaatjes uit blik. Van het merk Mutti (AH heeft het in ieder geval) kocht ik de ‘datterini’ – kerstomaatjes dus en die waren heerlijk. Wat duurder dan een blik van het huismerk, maar zeg nou zelf; voor tomatensoep moeten de tomaten wel in orde zijn…

Ik geef er wat verschillende opties bij als vulling. Zo had ik op een zomerse dag genoeg aan wat pasta en gehaktballetjes erin, maar als het kouder wordt mag het wel iets gevulder zijn en dan kan je nog (soep)groente toevoegen.

Italiaanse tomatensoep met pasta
recept voor ruim 4 liter soep (dat lijkt veel, maar is in twee sessies op in een gemiddelde familie)

voor de soep:
2 wortels, in plakjes
optioneel: 2 stengels bleekselderij, in plakjes
2 middelgrote uien, in halve ringen
1 rode puntpaprika, in stukjes
2 tenen knoflook, in stukjes
goede scheut olijfolie
2 groente- of tuinkruidenbouillonblokjes
4 x 400 gr blikken goede, gepelde tomaten (liefst 2 blikken daarvan met kerstomaatjes)
2 handen verse basilicum, in reepjes
lik sambal oelek of chilivlokken
1 el Italiaanse kruiden
eventueel een eetlepel suiker

Voor de vulling naar keuze:
200 gr kleine pasta naar keuze (macaroni, fusili, etc)
voor een stevige vulling: 1 blik bruine of witte bonen (uitlekgewicht 250 gram), uitgelekt
eventueel 500 gr soep-gehaktballetjes (ik gebruik verse merguez- of pittige chipolataworstjes en knijp kleine stukjes gehakt uit het velletje. Hiervan rol je balletjes. Voor een vegetarische versie zou ik vega-worstjes in stukjes snijden)
eventueel nog soepgroente naar keuze

Verhit een goede scheut olijfolie in een grote soeppan (voor ruim 4 liter soep) en voeg de wortels, bleekselderij, ui, paprika en knoflook toe. Laat dit 10 tot 15 minuten fruiten op vrij laag vuur, met een deksel op de pan, tot het wat zachter is.

Voeg toe: bouillonblokjes, 1.5 liter kokend water, de blikken met tomaten, zout, peper, sambal (dat haalt de smaak echt enorm op!) en kruiden. Laat het dan nog eens 10 minuten pruttelen.
Blender de soep vervolgens heeeeel goed. Het moet echt goed glad zijn. Sterker nog, ik haal de helft van de soep ook nog door een zeef, want ik houd van gladde soepen. Maar het hoeft dus niet.

Zet de soep terug op het vuur en kook de pasta erin gaar. Desnoods kan je nog wat water toevoegen als je dat nodig vindt. Als je er groente of gehaktballetjes in wilt hebben, kan je dat meteen meegaren.
Op het einde pas de bonen er in opwarmen, als je die gebruikt, en tenslotte de basilicum toevoegen.
Proef het nu en kijk wat er nog nodig is. Zout? Nog wat sambal? Ook een eetlepel suiker kan wonderen doen, maar zou bij goede tomaten niet nodig moeten zijn.




Geen opmerkingen: