20 januari 2019

Pasta met paprikasaus en geitenkaas



Alles aan dit recept schreeuwt gewoon jaren ’90 en ik weet nog goed dat ik dit in die tijd vaak maakte. Sterker nog, het was hét recept dat ik maakte toen Meneer Eerst Koken in de zomer van 2006 voor het eerst bij mij kwam eten. Blijkbaar was dat het meest indrukwekkende gerecht dat ik toen kon bedenken. Sindsdien heb ik het eigenlijk nooit meer gemaakt, maar ik kwam het tegen in een stapel recepten en besloot het nog eens te maken, maar dan nu met drie kinderen erbij. En ik vind het nog steeds lekker trouwens. Het is een heel erg netjes en ‘eerlijk’ recept, zonder opsmuk. Zolang je tenminste zelf je paprika’s roostert, want dat is hier een must. Je mag beslist geen paprika uit een pot gebruiken, want die zijn eerder zuur dan zoet.

Pasta met paprikasaus en geitenkaas
Recept voor 2 grote en 2 a 3 kleine mensen, misschien nog met een salade erbij (iets met geroosterde groenten en rucola bijvoorbeeld) - van de saus maak je zo’n 500 ml

Voor de saus:
4 grote, rode paprika’s
1 teen knoflook
zout en peper
likje sambal oelek
wat rozemarijn of tijm of wat Italiaanse kruidenmix naar smaak
scheutje rode wijn
ongeveer 50 ml groente- of kippenbouillon

verder nodig:
300 tot 400 gr pasta (of grote kant-en-klare ravioli!)
een stuk zachte (vegetarische) geitenkaas (of van die kleine rolletjes in plakken die je tegenwoordig ook hebt - zie foto – ik neem zo’n 3 kleine plakjes per persoon)
1 el honing
snuf tijm
pijnboompitten (té jaren 90? Doe dan maar wat kappertjes)
verse basilicum

Leg de paprika’s in hun geheel op een ovenschaal en op aluminiumfolie (dat scheelt straks schoonmaakwerk). Blaker de paprika’s onder een grill in de oven tot ze zwarte plekken hebben en de schil wat loslaat (regelmatig kwartslag draaien), doe ze daarna in een bak of kom (met een deksel erop) en laat even rusten, en trek er na 10 minuten de schil af. Doe dit boven een kom zodat je het vocht opvangt. Spoel ze niet af, maar veeg alle zaadjes eraf. Het is even een gedoe, maar dit is echt het lekkerste. Het vocht wil je straks in de saus gebruiken, dus schenk dat in een apart bakje, zonder schilletjes en zaadjes.

Blender de paprika’s met de knoflook, een likje sambal oelek, wat rozemarijn of tijm of wat Italiaanse kruidenmix naar smaak, een scheutje rode wijn en zoveel groente- of kippenbouillon als nodig is om een dikke saus te pureren (dat is maar een scheutje - ongeveer 50 ml). Breng het tenslotte op smaak met zout en peper.

Leg de geitenkaas ook op wat aluminiumfolie, bedruip met wat honing en een beetje tijm en schuif dit in een hete oven. De hete grill mag ook, maar houd het dan wel scherp in de gaten. Het hoeft niet lang te bakken, maar mag even opwarmen en zachter worden, of zelfs wat bruine randjes krijgen.

Kook ondertussen pasta gaar en meng deze met de saus. Warm het goed door en serveer met de geitenkaas, wat pijnboompitjes of kappertjes, en wat verse basilicum.



Geen opmerkingen: