19 mei 2019

Bloemkoolsoep met gele curry en kokosmelk, en pizzasneetjes



Nu al drie keer gemaakt en niemand zeurt, dus dat vat ik op als een compliment aan de chef. Ik denk dat deze soep op de lijst van het vaste repertoire kan. Je hebt er iets meer werk aan, want de bloemkool wordt eerst geroosterd in de oven, maar het is het zeker waard.

Niet schrikken van 2,5 liter soep – als vier eters een goed gevulde kom eten, dan ben je er al haast doorheen. Heb je nog mooi een lunchsoepje voor jezelf voor de volgende dag…

Bloemkoolsoep met gele curry en kokosmelk
Recept voor ongeveer 2,5 liter soep
nb. Ik gebruik maatschepjes waarbij 1 tl=5 ml en 1 el=15 ml

1 grote bloemkool, in halve roosjes (ik had 1 kilo schoon gemaakte bloemkool – gebruik eventueel ook een stuk van de stronk!)
olijfolie
1 middelgrote ui, gehakt
200 gr geschilde wortels, in stukjes
1 ruime el gember, gesnipperd
3 tenen knoflook, grof gesnipperd
1 tl kurkuma (of een stukje verse geelwortel van zo’n 2 cm groot)
1 verpakking Thaise Gele curry pasta van Fairtrade Original (70 gr)
1500 ml groentebouillon (van 1 tablet voor een liter)
500 ml kokosmelk (de beste in de supermarkt is die van Go Tan – 2 pakjes van 250 ml)
zout naar smaak

Verhit de oven voor op 200 graden hetelucht (of desnoods 220 graden conventioneel). Leg bakpapier op een bakplaat. Leg de stukken bloemkool erop en verdeel er een scheutje olijfolie overheen. Rooster het in de oven gedurende 20 a 25 minuten of tot de bloemkool bruine plekken heeft. Keer de bloemkool halverwege even.

Begin ondertussen met de rest: verhit een scheut olijfolie in een grote soeppan. Fruit de ui gedurende 5 minuten. Voeg dan de wortel toe en bak nog even op laag vuur. Voeg de knoflook en gember toe en bak het nog eens een minuut. Voeg dan de kurkuma en currypasta toe en schenk de bouillon erbij. Haal de bloemkool uit de oven en schep deze in de pan. Laat het nog eens 5 a 10 min pruttelen tot alles gaar is. Pureer het dan met een blender of staafmixer tot het heel glad is. Ik houd van gladde soepen en ik haal de helft van de soep ook nog door een zeef. Dan voeg ik gezeefde en  niet gezeefde soep weer samen. De pulp gaat dus weg, maar als je dit goed uitdrukt in de zeef, zou het niet veel moeten zijn. Schenk tenslotte de kokosmelk erbij en warm door. Breng waar nodig verder op smaak met zout.

Ik doe er op het bord graag nog wat chili-olie op. Bieslook of peterselie is er ook lekker bij.

Verder maak ik er pizza-stokbroodplakjes bij. Altijd een groot succes hier. Snijd een afbakstokbrood (of twee) in lange plakken en besmeer ze met een laagje Heinz Tomato Fritto. Doe daar een beetje oregano en geraspte kaas op en bak ze in de oven knapperig.




Geen opmerkingen: