15 juni 2019

Wraps met prei en pecorino



Of deze wraps lekker zijn? Nou, laat ik het zo zeggen: toen de oudste dochter laatst bij een vriendinnetje ging spelen, wilde ze daar ook wel graag blijven eten. Wat de pot bij de vriendin schafte wisten ze daar nog niet, dus bij het afscheid (met de moeder van de vriendin erbij) moest ze toch nog even weten wat wij zelf aten. De wraps met prei dus. En ik zag haar al denken: ‘Hoe ga ik dit netjes oplossen…?’ Kort gezegd, ze koos eieren voor haar geld en kwam thuis eten. Die wraps wilde ze niet missen.

De prei wordt op laag vuur lang gestoofd. Daar wordt het poezelzacht en zoet van. Ik rasp er pecorino door, wat een erg specifieke smaak heeft, maar bij gebrek daaraan zou ik uitwijken naar gruyère of een ander pittig kaasje met een sterke smaak. Desnoods met parmezaan, maar dat is toch echt iets anders dan pecorino. Verder een paar rozijnen voor het zoete effect en voor de liefhebber wat zwarte olijven, die je er makkelijk per wrap bij kan doen.


Wraps met prei en pecorino
recept voor 2 grote en 2 a 3 kleine mensen

scheutje olie of klontje roomboter
900 gr schoongemaakte prei (=4 grote preien – dat is een hele baal, maar het slinkt toch behoorlijk)
1 el verse tijmblaadjes of ½ el gedroogd
een handvol rozijnen
100 gr pecorino, geraspt
75 gr zwarte olijven, gehalveerd
4 tot 6 grote tortilla’s of 6 tot 8 middelgrote

Verhit de olie of boter in een grote hapjespan waar een deksel op kan en voeg de prei met aanhangend water (van het wassen) toe. Doe de tijm erbij. Verhit het even goed door en stoof het daarna met een deksel erop en op laag vuur  gedurende 40 minuten.
Haal dan de deksel eraf en laat het vocht verdampen op hoger vuur. Schep de rozijnen erdoor zodat die het laatste vocht opslurpen. Haal van het vuur en meng de kaas erdoor.

Verhit de oven voor op 200 graden (of 180 graden hetelucht).

Vet een ovenschaal licht in en vul de wraps: je kunt ze heel dik vullen, zodat je meer prei dan wrap eet en dan heb je genoeg aan 4 grote wraps, of je maakt dunnere exemplaren. De olijven verdeel ik nu pas over de vulling van een paar wraps (omdat niet iedereen ze wil). Rol ze op en leg ze in de schaal. Ik doe nog wat olie op mijn handen en smeer daarmee alle wraps licht in, zodat ze straks wat knapperig worden. Zet ze 20 minuten in de oven om goed door te warmen.

Ze zijn erg lekker met een romig sausje - mayonaise of zo'n kerrie-ananassaus van Calve bijvoorbeeld. Nou vooruit, (durf ik dit toe te geven?) Joppiesaus is er ook lekker bij... 



1 opmerking:

Antoinette van Schaik zei

Klinkt heerlijk, en ja ook de Joppiesaus!