31 januari 2015

Indiase curry met ei (vegetarisch)


Ik werk dan wel in Nederland, maar mijn meest directe collega’s zitten in andere landen, en op een normale werkdag spreek ik met mensen uit alle (uit)hoeken van de wereld. Van Australië tot Argentinië en van India tot de VS. Maar wanneer ik in mijn eigen bedrijf een verdieping hoger of lager ga kijken, heb ik geen idee wie die mensen daar zijn. Best vreemd dat ik soms meer weet over iemand in China of Brazilië, dan van een collega van een andere verdieping in mijn eigen pand. Maar soms bouw je hechte banden op met een buitenlands team. Dat bleek wel toen ik een paar jaar geleden stopte met een project waarvoor ik samenwerkte met een team in India. Als dank stuurden zij mij toen een Engels kookboek met Indiase curry-recepten. Ik was diep ontroerd en ik koester het boek dan ook; het heeft een vaste plek bij mijn beste boeken beneden in de woonkamer (de rest, en het merendeel bovendien, staat boven te verstoffen).

De kinderen zijn inmiddels groot genoeg om eens wat meer over de (chili)grens te kijken en Kleine Chef (net zes geworden) blijkt zelfs een lekkerbek te zijn voor de wat hetere gerechten. De curry hieronder is één van de vegetarische recepten in het boek en staat misschien nog net iets te ver af van de heilige, Hollandse drie-eenheid GroenteAardappelVlees(vervanger) om klakkeloos door de kinderen te worden aangenomen, maar op zich is de smaak zacht en romig. Meneer en ik zijn er helemaal wild van. Voor de kinderen maken we nu een tamme tomatencurry, waarover ik in de volgende blogpost zal schrijven.

Nog een opmerking vooraf: het boek gebruikt natuurlijk Britse theelepels als maat – dat zijn de grote lepels van 5 ml en niet die kleine, schattige lepeltjes. Kijk ook eens naar een kwalitatief goede kokosmelk, want die is erg bepalend voor dit gerecht. Vergelijk in de supermarkt even het percentage kokosextract in een paar blikken. Sommige komen niet verder dan 10% en vullen de rest aan met water en andere dingen die de vloeistof weer dik moeten maken. Wijk anders uit naar een toko. En trouwens, goede, vette kokosmelk is gewoon wat duurder.

Wij eten deze curry tegenwoordig altijd met gebakken bloemkoolkoekjes, waarbij ik de specerijen een beetje aanpas. Nog steeds met venkel, maar ook met een snufje garam masala en/of kurkuma erbij.


Indiase curry met ei (vegetarisch)
recept voor 2 of 3 personen
bron: aangepast recept uit ‘50 Great Curries of India’ van Camellia Panjabi

Voor de specerijenpasta:
3 tl (of 1 afgestreken el) korianderpoeder
1½ tl chilivlokken of –poeder
1 tl venkelzaad
1 tl komijnzaad of –poeder
½ tl kurkuma
2 cm verse gember, geschild
2 grote tenen knoflook

Verder:
6 eieren
olie om te bakken
½ tl fenegriekzaad
½ tl venkelzaad
1 klein kaneelstokje
225 gr uien, gesnipperd
225 gr tomaatstukjes, vers of uit blik (van 400 ml)
500 ml kokosmelk van goede kwaliteit (of desnoods een blik van 400 ml aangevuld met water tot 500 ml)
zout

Begin met de specerijenpasta: stamp alles samen, met 1 of 2 eetlepels water, tot een pasta in een vijzel of gebruik een keukenmachine (met kleine kom, anders is het te weinig om te verwerken). Wanneer je geen vijzel of keukenmachine hebt, moet je specerijenpoeder gebruiken (ipv zaad) en de rest tot pulp snijden. Zet de pasta apart.

Kook de eieren in 10 minuten gaar, laat ze schrikken in koud water en pel ze.

Verhit olie in een wok of braadpan en laat het fenegriekzaad, venkelzaad en kaneelstokje 10 seconden bakken. Voeg de gesnipperde uien toe en laat ze op niet te hoog vuur fruiten tot ze kleur krijgen. Voeg de specerijenpasta toe en laat dit enkele minuten meebakken. Voeg desnoods een beetje water toe, wanneer het te droog wordt.

Voeg daarna de tomaatstukjes toe en bak deze ook enkele minuten mee. Voeg daarna de kokosmelk toe en laat de saus in ongeveer tien minuten een beetje inkoken (op niet te hoog vuur) tot het de gewenste dikte heeft bereikt.

Snijd de eieren doormidden en leg ze in de saus om door te warmen.

Serveren met rijst.



Geen opmerkingen: