7 juni 2016

Aloo gobi – een beroemde Indiase curry van bloemkool en aardappel


Voor een gemiddelde Indiase huisvrouw is dit waarschijnlijk iets simpels voor de maandag, het equivalent van onze heilige drie-eenheid groente/aardappel/vlees, terwijl het voor mij toch wel culinair uitpakken in het weekend betekent... Maar dit is wel een erg lekkere Indiase drie-eenheid, hoor: als eerste is er de aloo gobi, de bekende Indiase curry gemaakt met bloemkool en aardappel. Ook maakte ik de ‘thepla’, een soort platbroden of wraps, vol met specerijen en koriander, en ook nog een kokoschutney met koriander. Zo alles bij elkaar is het niet echt iets voor doordeweeks, dat zeg ik er eerlijk bij. Niet dat je uren in de keuken staat, maar je maakt het niet even snel na je werk. Met alleen de aloo gobi ben je ook wel een uur bezig.

De aloo gobi is gebaseerd op de ‘perfect aloo gobi’ van Felicity Cloake zoals deze recent in de The Guardian verscheen. Ik heb me er grotendeels aan gehouden, maar maakte er toch mijn eigen perfecte versie van. Het is een recept met veel stappen, maar het ontstijgt dan beslist een simpele bloemkoolcurry. Het is het waard. Ik zal de thepla en chutney in de komende blogs uitschrijven! Wordt vervolgd dus…


Aloo gobi – Indiase curry van bloemkool en aardappel
bron: gebaseerd op een artikel uit The Guardian
recept voor 4 personen, maar alleen wanneer er voldoende bijgerechten bij worden geserveerd, zoals rijst of Indiaas brood, chutneys en desnoods nog een andere ‘natte’ curry

nb. Ik gebruik grote theelepels van 5 ml

nog een nb. Ik gebruik in dit recept veel pannen, maar ik kook nu eenmaal in kookpannen, ik bak bruin in een koekenpan, en ik sudder in mijn creuset. Het kan vast simpeler, maar dit werkt hier gewoon lekker.

500 gr geschilde, vaste aardappels, in stukjes van ongeveer 2 cm
1 heel klein bloemkooltje, of anders 600 gram aan schoongemaakte roosjes, de stukken iets groter dan de aardappels
4 el neutrale olie zoals zonnebloem- of arachideolie
1 tl komijnzaadjes
1 tl nigellazaadjes
1 ui, in kwart ringetjes gesneden
4 tenen knoflook, gesnipperd
1 el geraspte of zeer fijn gehakte gember
1 blik tomaatstukjes (400 gr)
2 tl korianderpoeder
1 tl chilipoeder
1 tl kurkuma
1 tl zout
1 tl garam masala (Indiaas specerijenmengsel – AH verkoopt het ook van Jonnie Boer en anders gewoon een toko oid)
sap van een halve limoen
flinke hand gehakte verse koriander

Wat het origineel niet doet, maar wat mij betreft het hele proces drastisch verkort, is dat ik de aardappelstukjes en bloemkool apart voorkook. 5 minuten koken in ruim water is voldoende, maar dat scheelt enorm veel tijd als wanneer je begint met rauw bakken. Giet de aardappel na het koken niet af, maar schep de blokjes na de 5 minuten uit het water en zet het apart. Gebruik dat kokende water weer voor de bloemkool en kook die ook 5 minuten. Bewaar de aardappel en bloemkool nog even gescheiden. Laat beide wel heel goed uitlekken, want hierna bak je ze in olie.

Verhit de olie in een grote koekenpan, voeg de komijnzaadjes en nigellazaadjes toe en wanneer die heet zijn ook de aardappelstukjes. Bak ze tot ze redelijk bruin zijn. Helemaal gaar hoeft het nog niet te zijn. Schep ze uit de pan, houd het even apart, en bak daarna de bloemkool even aan in wat olie. Haal de bloemkool er ook uit en houd het apart (ook apart van de aardappels).

Pak er nu een grote hapjespan of braadpan bij en verhit een beetje olie. Bak de ui hierin op laag vuur tot het zacht is. Voeg de knoflook en gember toe en bak het enkele minuten. Voeg dan de tomaatstukjes, korianderpoeder, chilipoeder en kurkuma toe. Bak dit totdat het mengsel droger wordt.

Voeg de aardappels toe aan de pan van de tomaten. Breng op smaak met zout en laat het 5 minuten sudderen met het deksel op de pan. Voeg de bloemkool ook toe, samen met een goede scheut water. Breng het weer aan de kook, dek weer af met een deksel en kook de groente tot ze gaar zijn. Voeg water toe waar nodig en roer het af en toe om. Tenslotte meng je de garam masala en het limoensap erdoor. Laat het nog een moment staan en strooi er de verse koriander over. Serveren met rijst, Indiaas brood en lekkere chutneys.




1 opmerking:

Madame Ziba zei

Ziet er heerlijk uit!