11 januari 2017

Zweedse knäckepizza (o ja, en soep)



Pizza gemaakt van knäckebröd schijnt dus echt een ding te zijn in Zweden. Ik wist het niet, maar ze verkopen ze zelfs kant-en-klaar in de vriezer. Kijk maar op deze website van Leksands. Hoewel ik me afvraag hoe moeilijk het kan zijn: in Zweden heb je van die grote ronde knäckebrödschijven ter grootte van een wagenwiel (foto onder) en die beleggen ze gewoon met wat tomatensaus (tip van de dag - pakje Heinz Fritto. Ik gebruik niets anders voor pizza's en als ik niet het hele pakje gebruik, zet ik de rest gewoon in de vriezer) en andere pizzatoppings, plus geraspte kaas. Even een paar minuten in de oven om op te warmen en de kaas te laten smelten en klaar is Sven. Pizza binnen 10 minuten.


Die grote ronde knäckebröds hebben wij hier over het algemeen niet, maar Ikea verkoopt ze wel en bij de AH zijn ze online te koop. Maar goed, groot knäckebröd is precies hetzelfde als klein knäckebröd, en AH heeft bovendien nu ook de driehoekjes/pizzapuntjes van Leksands. De maat maakt uiteindelijk niet uit. Ik serveerde de driehoekjes als pizza bij een pompoensoep. Als test schoof ik de knäckebröd ook met wat gorgonzola in de oven en dat werkt ook. Het brood blijft gewoon knapperig.


Oh trouwens, nog even een uitstapje naar muesli: dat maakt Sven dus ook gewoon van knäckebröd, he? Het schijnt Zweedser dan Zweeds te zijn om gewoon een knäckebröd over je yoghurt te verkruimelen met wat fruit of noten, en honing. Geen slecht plan, want er zit geen vet of suiker in…

En die soep, was dat nog wat? Nou ja, heus niet slecht hoor, hoewel ik me afvraag of ik uberhaupt nog moet experimenteren met pompoensoep na de briljante pompoensoep met kaneel en beurre noisette. Beter dan dat wordt het geloof ik niet. Maar goed, deze soep bevat ook kaneel, en daarnaast appel en wortel. Misschien hebben jullie er wat aan… :)

Pompoensoep met gekaramelliseerde walnoten en blauwe kaascrackers
Bron: Deens magazine Mad&Venner – nr 145/2016

1 kilo geschilde en schoongemaakte flespompoen (dat is een pompoen van ongeveer 1200 gram)
olijfolie
zout en peper
1 grote ui, in dunne schijfjes (150 gr)
150 gr geschilde wortel, in stukjes
250 gr kruimige aardappel, in stukjes
2 appels, (eventueel geschild, maar omdat je de soep pureert vraag ik me af of je dat niet net zo goed kan laten), in stukjes (200 gr)
1 opgehoopte tl kaneel (of meer naar smaak)
1,7 liter groente- of tuinkruidenbouillon
beetje harissa (of tabasco, sambal oelek of een andere chilisaus naar smaak)

Verwarm de oven voor op 220 graden (200 graden hetelucht).

Snijd de pompoen in blokken van 3 cm en schud ze om met wat olijfolie, zout en peper. Leg ze op een bakplaat en bak ze tot ze gaar zijn en bruin beginnen te worden (20-30 minuten).

Verhit ondertussen wat olie in een grote kookpan en fruit de ui 15 minuten lang op heel laag vuur. Voeg daarna de wortel, aardappel, appel en kaneel toe, en bak het vijf minuten. Giet de bouillon erbij en laat het 15 tot 20 minuten pruttelen tot alle groente gaar is. Voeg de gare pompoenstukken toe en blender of pureer alles tot een gladde soep. Breng op smaak met zout, peper en de harissa. Ik deed er ook nog een eetlepel suiker en een scheutje witte wijnazijn in voor wat meer diepte. Warm het weer door.

Erbij hoort een schep Griekse yoghurt en een paar gekaramelliseerde walnoten. Die laatste maak je zo:
Smelt 50 gram suiker met een eetlepel water in een pannetje en laat het op laag vuur verkleuren tot karamel (niet te donker, want dan wordt het bitter). Roer er een eetlepel roomboter door en 150 gr walnoten. Zorg dat alle noten bedekt zijn met karamel. Voeg dan een paar gehakte blaadjes salie toe en een ruime snuf (zee)zout. Laat het uitgespreid afkoelen.

Daarbij maakte ik dus ook nog knäckebröd met gorgonzola welke ik in de oven even liet smelten.


Geen opmerkingen: