9 augustus 2019

Limoncello pannenkoekjes met fruitsalade en meringue



Ik zag ergens een foto van een fruitsalade met stukjes meringue erdoor en dat leek me zo lekker dat ik direct aan de slag ging. Die meringues kan je natuurlijk kopen, maar de kant-en-klare schuimpjes lijken in niets op het origineel. Ze bestaan meestal volledig uit suiker, terwijl je ze zelf maakt met opgeklopt eiwit en suiker. En dat geeft toch een heel andere smaak.


Door de fruitsalade ging een suikerstroopje met de limoncello van Pallini. Samen met de schuimpjes erg feestelijk en zomers! Ik besloot er pannenkoekjes bij te bakken: dikkerdjes met ricotta en ook weer wat limoncello. En zo maak je dat:

Fruitsalade met limoncello en meringue
Voor de meringues moet je even op dit blog kijken voor de bereidingswijze. Ik gebruikte nu 3 eiwitten en deed het geklopte schuim in een diepvrieszak. Als je een hoekje eraf knipt, spuit je heel makkelijk nopjes op een bakplaat (met bakpapier eronder!) Je kunt natuurlijk ook gewoon een platte plak maken en die breken na het bakken. Nopjes moet je zeker een uur tot anderhalf uur bakken. De overgebleven eierdooiers gebruikte ik in het pannenkoekenbeslag waar ze 1 ei vervangen.
Bewaar de meringues luchtdicht tot je ze nodig hebt! Doe ze ook pas bij het fruit als je klaar bent om te serveren. Ik serveerde ze er zelf los bij, want ze zullen snel zachter worden als ze nat worden.

Voor het fruit kan je natuurlijk alle kanten uit. Ik had twee handen aardbeien, een halve meloentje, twee handen kersen, twee handen druiven en twee pruimen. Ananas of perzik is ook lekker trouwens!

Voor de limoncellosiroop doe je het volgende. Neem gelijke delen water (of citroensap!) + suiker + limoncello. Ik ging uit van 50 ml water en 50 gr suiker + 50 ml limoncello. Doe dit samen in een pannetje en kook het zachtjes tot het gehalveerd is. Laat het afkoelen en schenk over het fruit.


Limoncello pannenkoekjes
Voldoende voor een flinke stapel… Ik heb ze niet geteld, maar wij hielden hier nog wat van over voor het ontbijt!


400 gr bloem
1,5 zakje bakpoeder
100 gr suiker
eventueel een zakje vanillesuiker
zout
4 grote eieren (L) of 5 middelgrote (M)
500 ml melk
2 kuipjes ricotta (=2 x 250 gr)
100 ml limoncello

Simpel:  alles door elkaar mengen en met wat olie of boter dikke pannenkoekjes maken. Ik maak ze zo groot dat er drie in een pan passen. Je kunt ze warmhouden in een lauwe oven, maar ze passen op kamertemperatuur ook goed bij de salade.



Geen opmerkingen: