26 augustus 2020

Indiase garlic pickle en druivenchutney



  
En dan nu een moeizaam stukje marketing voor Eerst Koken. Want ik zal even uitleggen waarom je deze pickles zou moeten maken en ik zal daar eerlijk in zijn. Kijk, een Indiase maaltijd is toch niet compleet zonder pickles en chutneys; dat bent u vast met mij eens. Maar een normaal mens haalt die gewoon in de winkel, toch? Alleen als je echt teveel tijd hebt, zou je kunnen overwegen om ze zelf te maken. Want is die zelfgemaakte chutney nou echt lekkerder? Och, misschien een beetje, maar de pot garlic pickle van Patak’s die wij altijd hebben is ook heerlijk. Is het wel goedkoper dan? Neuh, dat betwijfel ik ook… Misschien ben je nog wel duurder uit. En dan moet je ook nog je specerijenvoorraad op orde hebben, want je hebt nogal wat nodig. Maar... de enige reden om dit toch zelf te maken is simpelweg omdat het leuk is. Ik vind het in ieder geval erg leuk om zulke aparte dingen uit mijn keuken te toveren. Dus, bij uw volgende diner voor gasten (als we die doen dit jaar) met een Indiaas thema: maak deze recepten er eens bij. Echte aanraders, hoor! :) 

De garlic pickle bestaat uit teentjes knoflook die zijn gebakken en gegaard in een soort zoetzure en pittige saus. Erg lekker. De druivenchutney daaronder is vrij zoet, maar toch echt wel hartig. Ik vond deze heel bijzonder en ik houd hem graag in mijn repertoire:
 
Nb. 1 tl = 5 ml / 1 el = 15 ml

Garlic pickle (een soort zoetzuur van knoflook)

Om apart te vermalen in een vijzel:
1,5 el korianderzaad
1 krappe el komijnzaad
1 tl fenegriekzaad

Rooster het zaad samen in een droge koekenpan tot het geurt en wrijf ze dan tot poeder in een vijzel. Houd apart.
 
Verder nodig:
4 el sesamolie
1 tl mosterdzaad
½ tl asafoetida
een paar limoenblaadjes (uit de diepvries!) of (verse) curryblaadjes, maar die laatste zie ik hier nooit
125 tot 150 gr gepelde knoflookteentjes, grote tenen in tweeën, of zelfs in vieren
Tamarinde – of je gebruikt de geconcentreerde vaste puree (zo’n 2 el) of de dunnere puree die je kan schenken. Ik gebruikte van die laatste 125 ml en mengde dat met 125 ml water. Je moet hoe dan ook 250 ml ‘tamarindewater’ maken
Chilipoeder naar smaak. Ik gebruikte 3 tl van de milde kashmiri chili, van een hetere soort heb je dus minder nodig
¼ tl kurkuma
zout – 1 tl of naar smaak
1 tl palmsuiker (bij ons beter bekend als gula djawa)
40 gr rozijnen


Doe de olie in een kleine kookpan. Als de olie heet is voeg je het mosterdzaad toe. Dat zal snel ‘springen’. Dan doe je er ook de asafoetida, limoenblaadjes en knoflook bij. Bak dit op matig vuur tot de knoflook bruin wordt. Doe het tamarindewater, rozijnen, chilipoeder, kurkuma en zout erbij. Meng het en breng het aan de kook. Voeg het specerijenmengsel uit de vijzel eraan toe, samen met de palmsuiker. Kook het nu in, op laag vuur, tot het dikker wordt. De saus moet een soort dunne jam worden. Haal het dan van het vuur en laat het afkoelen. Ik zou het niet lang bewaren: gewoon lekker opeten. Een restant is de volgende dag ook lekker bij een cracker met kaas!


Indiase druivenchutney

500 gr druiven zonder pit (groen of rood kan allebei)
1/4 tl asafoetida
1/2 tl fenegriekzaad
1/2 tl zwart mosterdzaad
1 el vers geraspte gember
1 tl chilivlokjes
75 tot 100 gr suiker
1 el olie
2 el water
1 el witte (wijn)azijn
1 tl zout
 

Was de druiven en snijd ze doormidden. 

Verhit de olie in een pan en voeg de asafoetida, fenegriek en mosterdzaad toe. Laat het tien seconden bakken tot ze ‘springen’ en voeg dan de gember en chilivlokjes toe. Laat even kort bakken en voeg dan de druiven toe, samen met de suiker, zout, azijn en het water. Meng alles door elkaar en breng aan de kook. Draai het vuur dan helemaal laag en laat het pruttelen. Het is de bedoeling dat de chutney zodanig indikt en gaart, dat als je een lepel over de bodem van de pan haalt, het 'spoor' 1 a 2 seconden open blijft, voordat de saus weer terugvloeit. Enigszins dik dus. Laat het dan afkoelen en bewaar het in de koelkast. Eet het binnen een paar dagen op.



Geen opmerkingen: