19 augustus 2020

Vegetarisch Surinaams pasteitje met Pulled Oats


Pulled Oats is geen nieuwe vleesvervanger, maar ik zie het pas sinds kort in mijn supermarkt liggen. Het is een Fins product gemaakt van haver, tuinbonen en erwten. Het ziet er wat moeilijk uit, namelijk als vezelige brokjes die doen denken aan een combinatie van gebakken gehakt en gerafelde kip, maar de smaak is behoorlijk neutraal. Je moet het dus wel toevoegen aan iets; zo op zichzelf is het saai. Maar eenmaal in de pan, gemengd met een saus en smaakmakers maakt het een verbluffende transformatie naar iets dat op vlees lijkt.

Ik gebruikte het hier in een Surinaams pasteitje waar ik wel ook nog aardappel in heb gedaan om de vleesvervanger wat aan te vullen. Verder kun je bladerdeeg gebruiken, maar ik vind het vaak te vet en hier week ik dan ook uit naar hartige taartdeeg (gewoon de vierkantjes uit de vriezer van Koopmans). Nou ja, er zijn dus meerdere wegen die naar het Surinaamse pasteitje leiden, maar hier kwam ik op uit:


Vegetarisch Surinaams pasteitje
Of veganistisch met het hartige taartdeeg of als je vegan bladerdeeg gebruikt
recept voor ongeveer 20 pasteitjes

Vulling:
1 flinke ui, gesnipperd
2 el zonnebloemolie
1 ruime el masala (Surinaamse kerriepoeder)
zo’n 250 gr vaste aardappels, in miniblokjes
200 gr schoongemaakte prei, in ringen
1 kubusje maggi (de vierkante kubusjes; er zitten 2 kubusjes in een folie )
1 verpakking Pulled Oats naturel, de grote stukken iets kleiner gesneden
100 gr diepvries-erwten
60 gr zilveruitjes (de zoetzure uit pot dus), eventueel fijner gehakt
2 el ketjap manis
zout naar smaak
sambal naar smaak

voor de pasteitjes:
20 plakjes hartige-taartdeeg of bladerdeeg 
1 ei

Verder nodig: een hapjespan met deksel

Fruit de ui in wat olie in een hapjespan. Doe de kerriepoeder erbij, en daarna ook de aardappelstukjes en preiringen. Laat het zacht stoven met een beetje water en het bouillonkubusje erbij. Houd daarbij een deksel op de pan. Haal dan van het vuur en doe de rest van de ingrediënten voor de vulling erbij. Ik haal trouwens eerst nog even een mes door de Pulled Oats, om het wat kleiner te maken. Laat het dan afkoelen.


Verwarm de oven voor op 190 graden of 170 graden hetelucht. Maak de pasteitjes: ontdooi het deeg, lepel er een hoopje vulling op en vouw het dicht. Ik maak de simpele driehoekjes, maar je kunt natuurlijk ook andere vormen maken. Plak de pasteitjes dicht met wat losgeklopt ei en bestrijk ze ook met wat ei. Leg ze op bakpapier op een bakplaat, maar geef ze wat ruimte; leg het niet te vol. 
Bak ze bruin in zo’n 20 a 25 minuten.

Ik vind ze koud het lekkerste, maar dat moet je zelf maar even uitzoeken. Je kunt ze in ieder geval eten met een hete saus of ketchup. Ik vind zoete chilisaus er ook lekker bij. Je kunt ook ketchup mengen met wat sambal.

Geen opmerkingen: