2 augustus 2020

Simpele gebakken kwarktaart met speculoos


Dit is een heel simpel taartje dat je in een oogwenk maakt, als je maar de tijd neemt om het af te laten koelen. Je moet hem echt in de koelkast koud laten worden. Voor de bodem gebruikte ik speculoos; je weet wel, dat koekje dat eruit ziet als speculaas, maar smaakt als bastogne. Ik verwacht overigens dat zowel speculaas als bastogne net zo goed kunnen worden gebruikt. 

De taart is op zichzelf lekker, maar ik deed er ook een schepje jam naast. Wel eentje die niet zo zoet is. Bijvoorbeeld de jam van Bonne Maman Meer Fruit Minder Suiker. Die smaakt meer naar fruit dan naar een mierzoete jam en dat bevalt mij wel.


Simpele gebakken kwarktaart met speculoos
recept voor 8 puntjes

100 gr roomboter
200 gr speculoos koekjes
400 gr volle kwark
100 ml slagroom
125 gr suiker
2 grote eieren (L)
 
een kleine springvorm van 18 cm

Verwarm de oven voor op 180 graden (160 gr hetelucht).

Smelt de boter. Verkruimel de koekjes tot heel fijn; ik doe ze in een stevige diepvrieszak en sla/rol ze met een deegroller tot kruimels. Meng ze dan met de boter. 

Bekleed de springvorm met bakpapier (even natmaken en uitknijpen – dan plooi je het papier heel makkelijk in de vorm). Druk de kruimels erin uit om de bodem te vormen. 

Meng de andere ingrediënten en giet dit op de koekbodem. Laat dit 60 minuten bakken in de oven. Het midden is dan nog wat wiebelig, maar bij het afkoelen stijft dat op. Laat de taart dus ook helemaal afkoelen en serveer koud uit de koelkast. Eventueel dus met wat fruit of een niet zo zoete jam ernaast.



3 opmerkingen:

YvV zei

Ik hoopte op een 'light' taartje. Heb je daarvoor ook een kwarktaartrecept?

stella is zuinig zei

Volgens mij staan er heel veel op het internet! Vaak ik light niet eens zo veel lichter, zit minder vet in en meer suiker. Maar juist het vetpercentage geeft de smaak en smeuigheid. Deze lijkt me trouwens erg lekker, neem een klein stukje, dan is het ook light!

Eerst Koken zei

Probeer deze anders eens: http://eerstkoken.blogspot.com/2013/06/duitse-kasekuchen.html - geen bodem, wel met magere kwark. Is ook lekker!