4 december 2012

Roberto’s Ragu


Ragu of bolognesesaus was een van de eerste recepten op dit blog en de aanstichter van mijn liefde ervoor was een Italiaan op Groenland. Na een ochtend ploegen door kniediepe sneeuw kreeg ik op een dag zijn ragu voorgeschoteld en het harde werk, de kou, de omgeving, alles zal hebben meegeholpen aan de smaak, maar ik was verkocht. Later mailde hij mij het recept, maar ik had inmiddels het klassieke recept omarmd en het maken van zijn ragu kwam er eigenlijk nooit van. Afgelopen week kwam ik zijn originele mailtje tegen, uit 2001. Ik heb onmiddellijk de creuset in positie gebracht! Roberto was nogal van de vage omschrijvingen, dus ik heb er dit van gemaakt:

Roberto’s Ragu
Pastasaus voor ongeveer 600 gr pasta

1 kg rundergehakt
400 gr bospeen,  geraspt
klontje roomboter of olie
140 gr geconcentreerde tomatenpuree
400 ml soepele rode wijn
zout, peper
2 tl mild paprikapoeder
1 takje rozemarijn, of 2 tl gedroogd
1 verkruimeld blokje runderbouillon + 350 ml water

Bak het gehakt rul in wat boter of olie en zorg dat het niet alleen gaart, maar ook daadwerkelijk wat gebakken kantjes krijgt. Als er teveel vocht uit het vlees komt, haal dat dan uit de pan met bv keukenpapier, want anders stooft het meer dan dat het bakt.

Stoof ondertussen de wortel in wat boter en een scheutje water gaar in een aparte pan, met deksel erop. Dit zal zo’n 10 minuten duren.

Voeg de wortels dan bij het gehakt, samen met alle andere ingrediënten. Laat dit afgedekt op het laagste vuur twee uur zachtjes pruttelen. Roberto voegde er nog wat bloem aan toe om te binden, maar het was al een dikke gehaktsaus bij mij, en ook zette hij de pan een nachtje weg op het aanrecht. Dat kan je in Groenland misschien ongestraft doen, maar het leek me een slecht idee om dat hier ook te proberen.

Serveer met pasta en veel parmezaan.

Oordeel van het smaakpanel: heer-lijk! Weer heel anders dan de gewone ragu die we altijd maken, dus een welkom recept voor de afwisseling.


Geen opmerkingen: