25 mei 2014

Kweek je eigen oesterzwammen


Ik heb een idee voor als u weer eens ergens heen wilt gaan met een flesje wijn, bosje tulpen, of nog erger, een kadobon (met de VVV-bon als dieptepunt). Doe nou eens iets origineels. Het klopt dat zoiets normaliter meer tijd kost om te bedenken dan de geijkte presentjes, maar het voorkomt dat licht gegeneerde gevoel dat u weer niet lang heeft willen nadenken over een aardigheidje. Maar ik weet iets aparts en verrassends. Het is misschien niet voor iedereen geschikt, maar wanneer er een lichte avontuurlijke aanleg bij de ontvanger aanwezig is, dan werkt het al. Het is leuk als vervanging van een presentje dat niet te duur is, maar ook niet te goedkoop – zoals simpele bloemen of een flesje port, maar dan veel leuker. Namelijk een pak gebruikte koffieprut met daarin de belofte van een berg oesterzwammen.



Kijk nou eens hoe mooi ze zijn! Deze weelderige waterval aan zwammetjes kan je in 10 dagen op je aanrecht uit zo’n doosje toveren. En dan ook nog een doosje dat met gevoel voor marketing in elkaar gezet is. Het ziet er mooi uit en daar hoeft alvast geen papiertje meer omheen. Je koopt ze nu voor 12,50 bij de Coffee Company in hun winkels, of in de webshop. Het is dan ook de koffiedik van de Coffee Company zelf, dat een goede basis blijkt te zijn voor oesterzwammen. Je weekt het blok een nacht in water en daarna gaat het bijna vanzelf. Tien dagen later kan je bedenken wat je met de paddenstoelen gaat doen. Eenmaal gebruikt, kan je het pak omdraaien en dan begint het proces weer opnieuw. Daar ben ik op dit moment mee bezig.

Dit is toch veel leuker om mee te nemen naar een etentje? En voor de kinderen was het ook een nuttige natuurles. Het was geweldig om te zien hoe snel de paddenstoelen groeien. De ene dag is er nog haast niets en de volgende dag groeien er opeens hele zwammen uit de doos!

Zo zag het er bij mij uit:

Dag 1: 
lief doosje


Dag 2 - 5:
Het ziet er nog niet smakelijk uit, maar de schimmels komen tot leven.


Dag 6:
Daar komen ze


Dag 7:
Yes, zwammetjes!


Dag 8:
Wow! Kijk nou!
Waar moeten die allemaal gaan groeien? Is dat gat in die doos niet te klein?



Dag 9:
Ik sta echt met open mond te kijken. Ik ga alvast even een geschikte pan zoeken, hoor.




Dag 10:

Mooi!! Ik dacht aan simpele in roomboter gebakken oesterzwammen met ui, bijna rauwe knoflook, wat peterselie en zoutvlokken...




Deze eerste portie woog 150 gram. Je kunt nu dus nog verder met meerdere oogsten. En ik kan je inmiddels vertellen dat er verschil zit in een oesterzwam die je zo van het stammetje snijdt en in de pan mikt, en eentje die uit een plastic schaaltje van de supermarkt komt. Het is veel steviger, veel smaakvoller en bovenal veel droger. Hierbij dan direct een tip voor het bakken van paddenstoelen: voor deze oesterzwammen hoefde het dus niet, maar bij paddenstoelen uit de winkel (champignons!) merk je vast wel eens dat wanneer je ze wilt bakken, ze eerder in de pan in een laag vocht liggen te sudderen, dan dat ze een bruin laagje bakken? De truc is om ze eerst in een DROGE koekenpan, op middelhoog vuur, zonder vet te bakken. Ze zullen vocht loslaten en dat verdampt. Pas wanneer al het vocht verdwenen is, voeg je olie of boter toe en bereid je ze verder zoals het de bedoeling was. Paddenstoelen zijn na het verdampen ook goed in te vriezen; ze zijn nog niet helemaal gaar, maar wel veel droger, en wanneer je ze na het invriezen weer bakt, krijg je een prima paddenstoel. De tip komt uit Noorwegen waar hele families nog op zondag paddenstoelen gaan zoeken en niet weten waar ze ze allemaal moeten laten... Invriezen dus.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Vond je dit bericht leuk? Deel het dan aub op Facebook of Twitter via de knoppen hieronder!



2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hé , da's leuk! Dat moet ik onthouden.
En bedankt voor de invriestip, die kende ik nog niet. De droge koekenpan wel (uit een kookboek van Anna Bergenström - ken je die?), dat werkt inderdaad echt zoveel beter!

Fijne avond,
Lia

Eerst Koken zei

Nee, die Anna kende ik nog niet, maar nu ik zit te kijken naar mijn boekenkast heb ik ook niet eens veel Zweedse boeken staan. Maar over 2 weken ga ik even naar Noorwegen; misschien kan ik wat doen aan mijn (Scandinavische) boekencollectie.

O ja, en Noorse foodmagazines; daar kom ik wel in om...