12 oktober 2019

Recensie kookboek 'Vegetarisch voor een prikkie'



Vooral onder nieuwe vegetariërs hoor ik nog wel eens de vraag om geschikte kookboeken. De belangrijkste eis daarbij is vaak dat de recepten een beetje maakbaar zijn. Zeg maar, dat je met drie natgeregende kinderen om half zes thuis komt en dan niet opziet tegen het koken; dat soort recepten. Ook als blogger weet ik dat de populairste recepten meestal de simpelste zijn.
Mijn oog viel dan ook op een nieuw vegetarisch kookboek, genaamd ‘vegetarisch voor een prikkie’. Goedkoop betekent vaak ook simpel, dacht ik, en dat klopte. Het gaat dan ook om recepten met simpele producten en een kort ingrediëntenlijstje. Maar dan wel heel erg lekker. Al bladerend had ik direct zin om te gaan koken! Dus ik kan alleen maar zeggen: dit is een aanrader. Zeker voor de vegetariër die op zoek is naar inspiratie voor de doordeweekse dagen. Kijk even met me mee...

Het boek is van origine Zweeds en geschreven door een blogger die vindt dat vegetarisch eten niet per se hoeft te draaien om duré poke bowls en vreemde ingrediënten uit verre landen. Stay Cheap is haar motto. Ze vindt dat je prima kunt eten met normale producten, wat niet alleen beter is voor je portemonnee, maar ook voor het milieu.

Het boek heeft 72 recepten, waarvan er veel veganistisch zijn, of makkelijk vegan te maken zijn. Andersom kan natuurlijk ook; persoonlijk vervang ik plantaardige melk weer met gewone melk, want dat vind ik lekkerder. Er is een mooie mix van pasta’s, lasagnes, soepen, curry’s, verwarmende pannetjes chili en noedels, en meerdere zelfgemaakte burgers en balletjes van bonen, linzen of bieten. Vooral de bonenballetjes en falafel van gele erwten leken me erg lekker. En ik had laatst zelf een goede chili gemaakt, maar moet die snel nog eens maken met haar maiscrème ernaast. Ze maakt een soort dikke saus van gepureerde mais en geraspte kaas en dat zag er heerlijk uit:  


Of deze linzen-wortelballetjes op rijst met een saus van kokosmelk, currypasta en spinazie…?


Of de Stay Cheap Taco’s met kruidige linzen en ananassalsa.:


Een lasagne met linzen waar je het vlees vast niet in mist:


Simpele tomatensoep met witte bonen en feta:


Enzovoort…! En dan heb ik hierboven nog wel de 'moeilijkste' recepten gekozen. Er staan ook veel echt simpele gerechten bij, die werkelijk iedereen kan maken. Dit boek is er dus eentje die heel erg in mijn straatje past en ik kan hem dan ook zeker aanraden:

Vegetarisch voor een prikkie - Hanna Olvenmark
uitgeverij Citrus
€ 19,95
ISBN 978-94-6226-343-7



Geen opmerkingen: