21 juni 2020

Sla met een kaasflensje, blauwe bessen en amandel


Ik zit in een kaaspannenkoeken-fase, maar daar vertel ik later wel meer over; mijn ideale recept blog ik in de volgende post wel even. Maar het begon allemaal met deze salade. Ik had visioenen van een koud opgerold kaasflensje, op een salade met noten en bessen, en het was inderdaad zo lekker als ik mij had voorgesteld. En goed zomers recept!

Sla met een kaasflensje, blauwe bessen en amandel

voor het flensje:
40 gr bloem
70 ml melk
1 ei (M of L)
50 gr geraspte (Goudse) kaas naar keuze
likje boter om te bakken

verder nodig:
sla naar keuze
verse blauwe bessen
handje amandelen
klop een vinaigrette van 2 delen olijfolie, 1 deel azijn, een likje mosterd en een likje honing

Het flensje bak je in een grote koekenpan en het wordt dus 1 flens(je): klop van de ingrediënten voor het flensje een beslag en bak daar in een grote koekenpan in een beetje olie of boter een flensje van, die dus groter zal zijn dan wat je normaal een flensje zou noemen. Bewaar 1 a 2 eetlepels beslag! Als het flensje klaar is rol je het op een snijplank vrij strak op. Het laatste stukje ‘lijm’ ik dicht met het overgehouden beslag en dan leg ik het opgerolde flensje nog even terug in de pan, met de naad naar beneden, zodat het laatste beslag gaart. Zo rolt het flensje niet meer zo snel open. Laat het daarna afkoelen en snijd het in plakken. 
Maak daarna de salade klaar met de blauwe bessen, amandelen en de vinaigrette, en bovenop de rolletjes pannenkoek.


Geen opmerkingen: