28 juni 2020

Kaaspannenkoeken

Afbeelding van Alice Barcellos via Pixabay 

En dan hier het vervolg op de vorige post, waarin ik vertelde over mijn nieuwe liefhebberij: kaaspannenkoeken. En als ik zeg kaas, dan bedoel ik kaas, daar moet je niet moeilijk over doen, vind ik. Ja, er zit rijkelijk ei en kaas in. Maar zo maak je dus lekkere malse pannenkoeken; met veel eieren en flink wat kaas. Daar moet je niet op willen bezuinigen. 
De kaas gaat door het beslag en wordt dus direct meegebakken. Dat is lekkerder dan dat je het op de pannenkoek strooit. Oh ja, en ik maak dit recept sowieso altijd dubbel, want er gaat niets boven een koude kaaspannenkoek voor het ontbijt… Met stroop. Ik zeg het maar even.

Kaaspannenkoeken
recept maakt 10 tot 12 pannenkoeken

Even over de gesmolten boter: dit vervangt de boter die je normaal in de pan zou gebruiken, maar als je dat wilt kan je natuurlijk ook gewoon boter of olie bij het bakken gebruiken.

250 gr bloem
500 ml melk
5 eieren (L) of 6 (M)
50 gr gesmolten roomboter (plus wat extra voor het bakken van de eerste pannenkoek)
300 gr geraspte, belegen kaas

Meng alles tot een glad beslag, maar doe de kaas er als laatste door.

Voor de eerste pan heb je een beetje boter of olie nodig, maar omdat er al boter door het beslag zit, kan je daarna zonder boter bakken. Het beslag zal ook beter uit te spreiden zijn zonder extra vet in de pan. Het is een dun beslag, maar de kaas maakt het moeilijk om te verdelen in de pan. Met wat schudden lukt dat wel, maar het worden niet erg dunne pannenkoeken.



2 opmerkingen:

Anoniem zei

Oh! Kaaspannenkoeken, heerlijk. Ik bak ze met plakjes kaas in de pannenkoek. Beslag iets dunner dan normaal zodat je makkelijk een dun laagje over de pan kan verdelen. Daarop de plakjes kaas, randjes vrijhouden. Weer een dun laagje beslag erover zodat de kaas geheel bedekt is. Eventueel de kaas onder het beslag duwen als er luchtbellen ontstaan. Als de bovenkant droog is ( en onderkant niet verbrand dus op middelmatig vuur!) de pannenkoek omdraaien. Zo heb je een iets dikkere pannenkoek met dradentrekkende kaas in het midden.

Eerst Koken zei

Dat kan ook natuurlijk! ik krijg nu al trek!