20 februari 2017

Sinaasappelkoek gevuld met amandelspijs


Ik ben dus mijn knipselmappen met recepten aan het opruimen, en dat is een omvangrijke klus, want ik ben begonnen met verzamelen toen ik een jaar of twaalf was. Ik herinner me nog hoe ik als jonge puber bij elke slager en groentewinkel de gratis receptenkaartjes van de balie meenam, om die allemaal in te plakken. Ik gebruikte daar eerst het telefoonboek van Amsterdam voor, maar daar was ik in ‘no time’ doorheen. Daarna kwamen de mappen en nog later het blog. Maar goed, ik houd erg van orde, dus de mappen moesten eens stevig worden uitgeschud. Een van de recepten die er op die manier uit kwam dwarrelen was deze sinaasappelkoek. Hij komt uit een krantje van de PGEM, en wel uit de rubriek “Lekker eten met de PGEM” (geen commentaar....) Even voor de jongeren onder ons; de PGEM was een energiebedrijf dat in 1994 is overgegaan in de NUON. Ten tijde van dit recept (1990) hadden ze daar nog geen idee van, want op de achterkant van het recept werd ronkend verslag gedaan van alle festiviteiten rond de viering van hun 75-jarige bestaan. Op het regiokantoor te Apeldoorn bijvoorbeeld hadden ze uitgepakt met een ‘leuke en gevarieerde markt. In de kramen stond ambachtelijk werk uitgestald, maar ook de nieuwste cd-elektronica.” Ook deden ze demonstraties met de magnetron en werden er door filatelisten postzegelverzamelingen omtrent energie tentoongesteld. Nou nou... Het moet een groot landelijk feest zijn geweest, maar ik kan het mij helaas niet meer herinneren… :)


Enfin, de koek. Het duurde even voordat hij aan de beurt was, maar het is heus een blijvertje. Het ziet er mooi uit en is vrij makkelijk te maken.

Nb. citrusfruit wordt bespoten met giftige stoffen en je zou de schil niet moeten eten. Maar biologische sinaasappel heb ik hier nog niet bij de gewone supermarkt gezien, dus in dat geval raad ik toch aan om het fruit gewoon heel goed te wassen. 

Sinaasappelkoek gevuld met amandelspijs
Ik gebruikte een brownievorm van 20 x 20 cm en maakte 9 stukken koek

Deeg:
250 gr zelfrijzend bakmeel
75 gr suiker
1 pakje vanillesuiker
zout
125 gr koude roomboter
1 ei (M)

Vulling:
300 gr amandelspijs (bv kant-en-klaar)
geraspte schil van 1 sinaasappel (boen deze heel goed schoon of gebruik biologische sinaasappel)
80 ml sinaasappelsap (ongeveer 1 sinaasappel)
3 el sinaasappelmarmelade

Glazuur:
75 gr poedersuiker
klein scheutje sinaasappelsap (1 a 2 el)


Er moet een simpel korstdeeg worden gemaakt, waarvoor alle details in een ander blog worden beschreven, maar om kort te zijn: werk snel en bewerk het deeg niet te lang, want dan wordt het taai. Doe alle ingrediënten, behalve het ei, in een kom en snijd de boter er met twee messen doorheen. Kneed/wrijf de boter er daarna snel en met koele handen door tot kleine stukjes. Voeg het ei toe, werk het er door, en pak het deeg samen tot een bol. Als het te droog is, voeg je een eetlepel water toe. Pak het deeg in en leg het in de koelkast om weer wat harder te laten worden. Overigens maak je dit deeg in 1 minuut in de keukenmachine met het sikkelmes en dat levert ook het mooiste deeg op. Details staan in het boven genoemde blog.

Meng het spijs met het sap en de rasp tot een glad mengsel.
Verwarm de oven voor op 175 graden (165 graden hetelucht).

Deel het deeg in 2 stukken en rol er eentje uit tot vierkant van 20 x 20 cm. Ik gebruikte een brownievorm van die maat. Maar ik denk dat je de koek prima los op een plaat kan bakken.
Het uitrollen gaat het beste tussen twee vellen huishoudfolie of bakpapier, omdat het nogal plakt aan de deegroller. Bekleed een vorm met bakpapier om de koek er straks makkelijk uit te kunnen pakken. Leg de plak deeg erin. Smeer het spijs erover uit. Rol de tweede bol deeg ook uit tot een even grote lap en leg deze op de spijs. Bak de koek in 30 minuten gaar en enigszins bruin.

Haal de koek uit de oven en smeer de marmelade erop. Roer de poedersuiker los met een beetje sinaasappelsap tot een glazuur dat je maar net kan gieten, en giet dat over de marmelade. Strijk het glad (maar probeer het niet teveel te mengen met de jam. Laat de koek afkoelen, en het glazuur hard worden.



2 opmerkingen:

Lot zei

Dergelijke knipsels had ik ook heel veel in ordners op losse vellen ingeklapt. Bij verhuizing bijna alles weggedaan ongeveer 25 bewaard omdat ik die regelmatig maakte. Mijn verzameling favorieten op sites is nu groeiende, het blijft leuk in recepten bladeren.

Eerst Koken zei

Het vliegt mij wel eens aan, hoor... Zoveel recepten, zo weinig tijd!