7 september 2020

Turkse sperziebonen met ui, tomaat en knoflook



Het sufkoken van groente. Dat schijnt niet meer te mogen in deze tijd, hѐ? Dat zijn we niet meer gewend, omdat alles ‘al dente’ moet zijn. Maar in het geval van sperziebonen ben ik het daar niet mee eens. Een tijdje geleden at ik in een restaurant sperziebonen die meer dan ‘al dente’ waren; ze waren gewoon ronduit knapperig; dat is dus echt niet de bedoeling. Sperziebonen zijn namelijk giftig als ze rauw zijn. 

Ik was de laatste tijd wat aan het uitproberen met dat sufkoken, maar het is nog best knap om iets net zo slap te koken als je vroeger bij je oma misschien kreeg. Neem nou dat krantenartikel van Yvette van Boven over doorgesudderde groente; dat was ook erg verrassend. Toen ik dat probeerde was de groente echt niet tot prut gekookt na al die tijd. En om sperziebonen echt zo te koken dat ze slap afhangen als je er eentje oppakt, ben je ook wel even bezig. Dat lukte me in dit recept nog niet eens, maar toch mag het wel 30 tot 45 minuten op het vuur staan.

Dit is een heel bekend Turks recept van sperziebonen met ui, tomaat en knoflook. Maar in plaats van sperziebonen kan je ook snijbonen gebruiken. Het is dan wel zo mooi om de stukken vrij groot te houden. En dus niet in reepjes zoals wij dat hier meestal gewend zijn. Ook met de sperziebonen kan je alle kanten uit. Vers of uit de diepvries, gebroken boontjes of heel; het maakt niet zo uit. 

Turkse sperziebonen met ui, tomaat en knoflook
Bijgerecht voor 2 grote en 2 a 3 kleine mensen

700 gram sperziebonen of snijbonen
2 grote uien, grof gehakt (ik maak kwart ringen – ik had 250 gr uien)
olijfolie
3 teentjes knoflook, gesnipperd
1 blik (400 ml) gepelde tomaten, in kwarten gesneden, of nog liever een blik kerstomaatjes (want dat staat zo mooi)
1 mini-blikje geconcentreerde tomatenpuree (=70 gr)
zout, peper, chilivlokken (of wat sambal oelek)
eventueel een snuf suiker

hapjespan of braadpan met deksel

Fruit de ui, in een hapjespan, in een goede scheut olie. Als de ui glazig is, kan je de sperziebonen toevoegen. Bak ze op wat hoger vuur. Na een paar minuten ook de knoflook en tomatenpuree toevoegen en 1 a 2 minuten bakken. Doe tenslotte ook de tomaten met 250 ml heet water erbij. Breng op smaak met zout, peper, chilivlokken en eventueel wat suiker. Leg er een deksel op. Laat het aan de kook komen en dan mag het minimaal een half uur, of zelfs nog langer pruttelen, tot de bonen goed gaar zijn. 



11 opmerkingen:

Stella zei

Ik ben dol op sperziebonen en eet ze graag en op alle manieren, maar lekker gaar vind ik ze ook het allerlekkerst. Dit gerecht maak ik een paar keer per jaar, meestal als er nog wat bonen in de groentela rondhangen. Varieer met kruiden en specerijen, eet het met pasta, rijst, aardappelen of brood, warm of koud... je kan er alle kanten mee op. Heerlijk!

Sophie van Wijnen zei

Wat een leuke herinnering, ik heb dit soort recepten veel gekookt in Griekenland. Het zijn de recepten voor de vastendagen, daar hebben ze er nogal wat van daar, dan eet je vegetarisch met al die heerlijke groenten, olie en smaakmakers die ze daar op iedere straathoek hebben.
Lathera heten ze geloof ik daar.

Eerst Koken zei

Ik heb het direct opgezocht, Sophie. Lathera inderdaad. En kijk nou, wat lekker, met aardappel: https://www.olivetomato.com/greek-style-green-beans-fasolakia-lathera/
Ik geloof dat ik dat vanavond direct ga eten :)

Stella zei

Nu de sperziebonen overal zo goedkoop zijn heb ik er ook weer een zak vol van in de koelkast... we zouden as maandag lasagne eten, maar ik ga nu voor het recept met de aardappel! Dank dames!

Eerst Koken zei

@Stella - ik heb de bonen met aardappel gisteren gemaakt en het was erg lekker. Wel met oregano ipv peterselie. Maar dit keer met verse bonen en ik vind dat het dan rustig een uur mag pruttelen, voordat die bonen echt zacht zijn. Misschien nog wel langer ook...

Stella zei

Ik heb vanmorgen om 11.30 de uien en knoflook gefruit, de sperziebonen erbij gedaan en toen de tomatenblokjes en smaakmakers (Italiaanse stijl). Om 12 uur stond alles te pruttelen en tot 1500 uur heeft het op een laag pitje opgestaan. De bonen zijn nu boterzacht (hangen nog steeds niet slap!) en de smaken kunnen nu tot maandag lekker intrekken. Dan pasta (dus toch geen aardappels) erbij en volgens mij wordt het een heerlijke maaltijd!

Eerst Koken zei

Ja, zie je wel... Ik moet dat ook eens proberen. Vooral met dit soort pruttelpotjes kan die lange kooktijd geen kwaad. Bedankt voor je reactie!

stella is zuinig zei

Ik had een portie in de vriezer gedaan en dat heb ik er vandaag uitgehaald. Ik at het met een zoete aardappel en falafel. Na het invriezer waren de boontjes zo slap als gekookte spaghetti! En nog steeds erg lekker!

Eerst Koken zei

Oh ja, lekkere combinatie met de zoete aardappel en falafel! Goed idee

Unknown zei

Dit is Grieks, dit is geen Turks. Groetjes Melina

Unknown zei

Dit is Grieks dit is geen Turks